Home / Forum / Teknisk / KTM 950 Adv vs 950 S

KTM 950 Adv vs 950 S

You need to be a registered OTC member to get access to the forums. You can register here

Author Message

Trygve Irgens
1078
Elverum
Østlandet

Sunday April 28 2013 10:51:37 pm

Hei,
Er "lei" av 1150GS`n etter å ha (vært dum nok til å ha) prøvd kompisen sin 2003 Adventure 950 S.... Var jo adskillig mer moro! BMW`n er fin på grusen den også, men alt var mer gøy på KTM`n!

Budsjettet tilsier inntil ca 90k, og da snakker vi 2003-2005 modell, fortrinnsvis 950. Har kommet over en vanlig 950 i Sverige som er meget aktuell. Har lest meg opp litt og skjønner at de fleste anbefaler S utgaven : http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=624913
Jeg er 187 cm høy, normalt bygd i lengdeforhold bein/ overkropp, og synes S utgaven (som er høyere enn den vanlige) passet meg som hånd i hanske. Bruken av sykkelen kommer til å bli hovedsaklig grus, og det skal ikke noe mer finmønstrede dekk enn TKC 80 på den.

Men S utgavene fra 03-04 er sjeldne... Det finnes noen i Tyskland, men det er jo adskillig enklere å hente hjem en fra søta bror. Spørsmålet mitt da er om noen der ute har erfaringer med 2003 vanlig 950 Adv vs S utgaven. Er den vanlige fra 2003 såpass høy at det ikke vil være så stor forskjell? Kan en mann på 187cm trives bra på en vanlig 950 til seriøs grusbanking, eller bør jeg vente og gå for en S istedet? Innspill mottas med takk happy

Jonn Martin Laugaland
508
Oslo
Østlandet

Monday April 29 2013 06:57:48 pm

Hei,
Er "lei" av 1150GS`n etter å ha (vært dum nok til å ha) prøvd kompisen sin 2003 Adventure 950 S.... Var jo adskillig mer moro! BMW`n er fin på grusen den også, men alt var mer gøy på KTM`n!

Budsjettet tilsier inntil ca 90k, og da snakker vi 2003-2005 modell, fortrinnsvis 950. Har kommet over en vanlig 950 i Sverige som er meget aktuell. Har lest meg opp litt og skjønner at de fleste anbefaler S utgaven : http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=624913
Jeg er 187 cm høy, normalt bygd i lengdeforhold bein/ overkropp, og synes S utgaven (som er høyere enn den vanlige) passet meg som hånd i hanske. Bruken av sykkelen kommer til å bli hovedsaklig grus, og det skal ikke noe mer finmønstrede dekk enn TKC 80 på den.

Men S utgavene fra 03-04 er sjeldne... Det finnes noen i Tyskland, men det er jo adskillig enklere å hente hjem en fra søta bror. Spørsmålet mitt da er om noen der ute har erfaringer med 2003 vanlig 950 Adv vs S utgaven. Er den vanlige fra 2003 såpass høy at det ikke vil være så stor forskjell? Kan en mann på 187cm trives bra på en vanlig 950 til seriøs grusbanking, eller bør jeg vente og gå for en S istedet? Innspill mottas med takk happy


Hei!
Jeg byttet for et år siden fra en 2005 modell 950S til en 2006 modell vanlig 950.
Grunnen til at jeg byttet var at 2006 modellen hadde gått kortere, og hadde mer utstyr.
Til gruskjøring ser jeg ikke noen grunn til å velge S. 3 cm lengre fjæringsvei trenger du bare ved skikkelig tøff endurokjøring, noe sykkelen uansett ikke er egnet til. Jeg er bare 182 cm, så litt lavere bakkeklaring er bare en fordel ved tungt lastet sykkel, eller uønskede stopp i ulendt terreng.
Ergonomien på syklene er ikke forskjellig siden avststand mellom sete og fothvilere er nøyaktig lik. Det er bare avstanden til bakken som er forskjellig, og der er det fortsatt rikelig med plass til beina.
Jeg er fornøyd med byttet, og føler faktisk at den er stødigere på både asfalt og grus. Om det er seriøs grusbanking jeg driver med, vet jeg ikke, men jeg holder godt følge med de fleste OTCere. Ellers bruker jeg helst min nyervervede 690 enduro til skikkelig gutteturhappy. Jeg anbefaler egentlig den til skikkelig grusbanking, hvis du ikke trenger en touringsykkel.
mvh Jonn

Trygve Irgens
1078
Elverum
Østlandet

Monday April 29 2013 09:15:21 pm

Hei!
Jeg byttet for et år siden fra en 2005 modell 950S til en 2006 modell vanlig 950.
Grunnen til at jeg byttet var at 2006 modellen hadde gått kortere, og hadde mer utstyr.
Til gruskjøring ser jeg ikke noen grunn til å velge S. 3 cm lengre fjæringsvei trenger du bare ved skikkelig tøff endurokjøring, noe sykkelen uansett ikke er egnet til. Jeg er bare 182 cm, så litt lavere bakkeklaring er bare en fordel ved tungt lastet sykkel, eller uønskede stopp i ulendt terreng.
Ergonomien på syklene er ikke forskjellig siden avststand mellom sete og fothvilere er nøyaktig lik. Det er bare avstanden til bakken som er forskjellig, og der er det fortsatt rikelig med plass til beina.
Jeg er fornøyd med byttet, og føler faktisk at den er stødigere på både asfalt og grus. Om det er seriøs grusbanking jeg driver med, vet jeg ikke, men jeg holder godt følge med de fleste OTCere. Ellers bruker jeg helst min nyervervede 690 enduro til skikkelig gutteturhappy. Jeg anbefaler egentlig den til skikkelig grusbanking, hvis du ikke trenger en touringsykkel.
mvh Jonn


Hei igjen, og takk for svar happy

Siden ergonomien er lik vil sikkert en vanlig 950 funke bra. Har lest at fjæringen på S`en er mer "plush" og bedre. Men, som du sier, det er jo ingen endurosykkel. Den veier tross alt 200 kg og da er det jo litt begrenset hvor mye man kan hive den rundt. En 690 er sikkert gøy på grus, men jeg ønsker en sykkel som og kan ta en lengre tur, iblandet asfalt og litt "klassisk" touring, og da tror jeg en 950 er best. Skal prøve en standard 950 imorgen, og om alt stemmer og magefølelsen er god tenker jeg at det kan bli handel. Eneste kjipe er at den er grå. KTM er jo tøffest i orange, men forhåpentligvis ser den grå bedre ut i virkeligheten enn på bildene.

Edited: Monday April 29 2013 09:17:01 pm

Jonn Martin Laugaland
508
Oslo
Østlandet

Tuesday April 30 2013 02:21:13 pm

Hei igjen, og takk for svar happy

Siden ergonomien er lik vil sikkert en vanlig 950 funke bra. Har lest at fjæringen på S`en er mer "plush" og bedre. Men, som du sier, det er jo ingen endurosykkel. Den veier tross alt 200 kg og da er det jo litt begrenset hvor mye man kan hive den rundt. En 690 er sikkert gøy på grus, men jeg ønsker en sykkel som og kan ta en lengre tur, iblandet asfalt og litt "klassisk" touring, og da tror jeg en 950 er best. Skal prøve en standard 950 imorgen, og om alt stemmer og magefølelsen er god tenker jeg at det kan bli handel. Eneste kjipe er at den er grå. KTM er jo tøffest i orange, men forhåpentligvis ser den grå bedre ut i virkeligheten enn på bildene.


Jeg har orange, men jeg synes grå er like fint. Du vet det sikkert fra før, men siden du nevner 2003 modell, så må jeg si at modellene 2005 og eldre har hatt endel feil som er blit utbedret gratis (recall fra KTM) dette blir utført i forbindelse med service på merkeverksted. Hvis sykkelen ikke har vært på KTM verksted har ikke eieren blitt informert, og feilene er kanskje ikke utbedret. Sjekk hos en forhandler at alle recalls er utført på sykkelen du evt. skal kjøpe.
Ellers anbefaler jeg sykkelen på det varmeste, og jeg foretrekker den også fremfor 990, siden jeg liker motorkarakteristikken bedre på forgassermotoren.
Lykke til med handlingen!

mvh Jonn

Trygve Irgens
1078
Elverum
Østlandet

Tuesday May 14 2013 11:59:19 pm

Jeg har orange, men jeg synes grå er like fint. Du vet det sikkert fra før, men siden du nevner 2003 modell, så må jeg si at modellene 2005 og eldre har hatt endel feil som er blit utbedret gratis (recall fra KTM) dette blir utført i forbindelse med service på merkeverksted. Hvis sykkelen ikke har vært på KTM verksted har ikke eieren blitt informert, og feilene er kanskje ikke utbedret. Sjekk hos en forhandler at alle recalls er utført på sykkelen du evt. skal kjøpe.
Ellers anbefaler jeg sykkelen på det varmeste, og jeg foretrekker den også fremfor 990, siden jeg liker motorkarakteristikken bedre på forgassermotoren.
Lykke til med handlingen!

mvh Jonn


Var og kikket på en grå 950 som står i Oslo. Svensk eid av Oslo-bosatt svenske. Lå på blocket.se. Synes fargen var kjip, og styrte unna. Handlet istedenfor en blå 07 990S som sto i Stavanger. Godt fornøyd så langt. Er jo lysår mellom hvor ofte de ligger ute, så det var bare å handle happy