Home / Forum / Teknisk / Motorras

Motorras

You need to be a registered OTC member to get access to the forums. You can register here

Author Message

Arne Bakkebø
279
Oslo
Østlandet

Sunday August 23 2009 10:18:26 pm

Hei,

Skulle på hyttetur i helgen, så på fredag kjørte jeg glad og fornøyd nedover E18 i 130-sonen, og ante fred og ingen fare. Et stykke sør for Drammen begynte motoren plutselig å gå saktere, og jeg fikk null respons på gassen. Så sa det BANG, motoren stoppet og bakhjulet låste seg. Jeg fikk etterhvert summet meg til å ta inn clutchen og trille inn på veiskulderen og stoppe opp. Da jeg gikk av sykkelen da, rant det kjøleveske utover asfalten, og jeg innså rimelig kjapt at kjøreturen var over. suspicious

Det jeg antar har skjedd, er at motoren har overopphetet, stempelet har kilt seg og radiatoren har eksplodert. Jeg kunne ikke sånn umiddelbart se noe hull, men all kjølevesken rant ut fra et eller annet sted under motoren. Så til spørsmålet, hvilke muligheter har jeg for å få dette fikset? Jeg er redd dette kan bli fryktelig dyrt. Muligens såpass at jeg like godt kan kjøpe ny sykkel?

Kunne tenke meg noe synsing rundt dette fra dere som kan alt. happy

Lars Qvale
283
Vormsund
Østlandet

Sunday August 23 2009 10:54:14 pm

Hei Arne
Den er veldig skuddsikker og tåler mye juling. Den er kurant å skru på, og reservedeler finnes. stempelsett koster vel ca i underkant av kr 2000.-
Du veit hvor du finner meg om du ønsker min bistand.
Å synse bryr jeg meg ikke om.

Lykke til uansett !

Arne Bakkebø
279
Oslo
Østlandet

Monday August 24 2009 08:38:45 am

Hei Arne
Den er veldig skuddsikker og tåler mye juling. Den er kurant å skru på, og reservedeler finnes. stempelsett koster vel ca i underkant av kr 2000.-
Du veit hvor du finner meg om du ønsker min bistand.
Å synse bryr jeg meg ikke om.

Lykke til uansett !


Hei, Lars.

Takk for tips og tilbud. Dumt at du bor så langt ute på landet, men jeg skal tenke på det. blunk

Magne Vingsand
229
Olderdalen
Midtnorge

Monday August 24 2009 10:52:54 am

Muligens såpass at jeg like godt kan kjøpe ny sykkel?<quote>Au, det var kjipt! Mest sannsynlig har du enten gått tom for olje eller kjølevæske, slik at motoren skar seg. La Lars hente den du, så blir ting gjort rett fra starten av. Nå har du jo sjansen til å sette på et 450-kit i stedet blunk

Magne Vingsand
229
Olderdalen
Midtnorge

Monday August 24 2009 10:55:26 am

Muligens såpass at jeg like godt kan kjøpe ny sykkel?
Au, det var kjipt! Mest sannsynlig har du enten gått tom for olje eller kjølevæske, slik at motoren skar seg. La Lars hente den du, så blir ting gjort rett fra starten av. Nå har du jo sjansen til å sette på et 450-kit i stedet happy Du trives jo på denne sykkelen, og da blir det ennå mer moro med noen ekstra hester!!


Per Svein Moland
335
Vestnes
Midtnorge

Monday August 24 2009 11:15:41 am

Kjedelige greier Arne...
Men da har du jo endelig det påskuddet du trengte for å kjøpe KTM... confused
Ellers så er jeg enig med Magne i at Lars sitt verksted er rette plassen for DRZ'en din nå.

Johan Olin
369
Asker

Wednesday September 02 2009 05:41:31 pm

Noe nytt her ?
Motorras på en såpass "bulletproof" sykkel som DRZ:en høres "intressant" ut !

Kjedelige grejer ...

Arne Bakkebø
279
Oslo
Østlandet

Saturday September 05 2009 03:07:39 pm

Hei. Har ikke hatt tid til å se noe nærmere på den før nå.

Tok av bensintanken i dag, og da oppdaget jeg at i bakkant av sylinderen, godt gjemt under startmotoren så er det et stort stygt hull i motorblokken (dimensjon på ca.2x5cm). confused

Jeg antar dette ikke er noe som lar seg reparere? Så da er vel eneste alternativet å skaffe ny motor? Prøvde å ringe Spinning Wheel her om dagen, men de hadde ikke noe til denne sykkelen. Er det andre steder man kan få tak i en brukt motor? Hva vil en helt ny motor koste fra butikk?

Edited: Saturday September 05 2009 03:08:05 pm

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

Saturday September 05 2009 03:33:49 pm

Hei. Har ikke hatt tid til å se noe nærmere på den før nå.

Tok av bensintanken i dag, og da oppdaget jeg at i bakkant av sylinderen, godt gjemt under startmotoren så er det et stort stygt hull i motorblokken (dimensjon på ca.2x5cm). confused

Jeg antar dette ikke er noe som lar seg reparere? Så da er vel eneste alternativet å skaffe ny motor? Prøvde å ringe Spinning Wheel her om dagen, men de hadde ikke noe til denne sykkelen. Er det andre steder man kan få tak i en brukt motor? Hva vil en helt ny motor koste fra butikk?


Hmm, ny motor koster nok omtrent det samme som en tilsvarende brukt sykkel. Det billigste er nok å se seg om etter brukte greier siden sykkelen din er godt over "innkjørt".

Hva med å kjøpe en DRZ supermotard og ta av motoren og hjula?

Prisen for en komplett sykkel i utlandet er jo mye mindre enn å kjøpe hjul og motor i løsvekt i norge...

http://cgi.ebay.co.uk/58-SUZUKI-D...tZUK_Motorcycles?hash=item4399d5175e


Kondolerer, og lykke til videre med sykkelen...

PS: Åssen får vi gallerisidene til å funke Arne?

Arne Bakkebø
279
Oslo
Østlandet

Saturday September 05 2009 05:38:55 pm

PS: Åssen får vi gallerisidene til å funke Arne?


Ser ut som det er noe trøbbel med opplastingen, men jeg er neimen ikke sikker på hva. Skal se på det.

Johan Olin
369
Asker

Saturday September 05 2009 08:26:41 pm

Hei. Har ikke hatt tid til å se noe nærmere på den før nå.

Tok av bensintanken i dag, og da oppdaget jeg at i bakkant av sylinderen, godt gjemt under startmotoren så er det <strong>et stort stygt hull i motorblokken (dimensjon på ca.2x5cm).</strong> confused



omg Ny blev jag riktigt nysgjerrig !! Håper på detaljert obduksjonsrapport ! 2x5cm !! ?? Vad er det som kommet ut der ?




Arne Bakkebø
279
Oslo
Østlandet

Wednesday September 09 2009 09:18:07 am

omg Ny blev jag riktigt nysgjerrig !! Håper på detaljert obduksjonsrapport ! 2x5cm !! ?? Vad er det som kommet ut der ?


Tja, ikke vet jeg. Men jeg antar det er mye som er ødelagt inni motoren også.

Er det noen som kan si noe om forskjellige årganger motor av DRZ-en kan passe i en 2003-modell? Hva med en 400E-motor i en 400S-sykkel?

Ola N
698
Trøgstad Indre Østfold
Østlandet

Wednesday September 16 2009 10:53:28 pm

Tja, ikke vet jeg. Men jeg antar det er mye som er ødelagt inni motoren også.

Er det noen som kan si noe om forskjellige årganger motor av DRZ-en kan passe i en 2003-modell? Hva med en 400E-motor i en 400S-sykkel?


De her har en del deler i tyskland.
http://www.gashand.de/

Eller kjöp fra USA:

Runar Vestli
689
Ingeberg

Thursday September 17 2009 10:18:39 pm

Heisann, sjekk på Ebay. jeg fikk tak i motor til DR 650 ifra tyskland for et par år siden, sjekk litt rundt i de forskjellige land i europa. Var heldig på prisen, skrudde sjøl å det kom på ca 4000 kr. Hilsen Runar

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

Thursday September 17 2009 10:26:48 pm

Hei,
jeg bestiller deler til mitt vrak her:
http://www.enduroteile.com/

Alle deler er brukte og MYE billigere enn bruktforhandlere i Norge.
Si ifra hvis du vil ha hjelp til å skrive en forespørsel happy

Lykke til videre...

Arne Bakkebø
279
Oslo
Østlandet

Thursday September 17 2009 10:29:27 pm

Heisann, sjekk på Ebay. jeg fikk tak i motor til DR 650 ifra tyskland for et par år siden, sjekk litt rundt i de forskjellige land i europa. Var heldig på prisen, skrudde sjøl å det kom på ca 4000 kr. Hilsen Runar


For sent, jeg har kjøpt meg en ny, en DRZ til med E-motor. Så da har jeg en delesykkel til overs. happy

Hvordan fikk du fraktet motoren hjem, Runar.

Runar Vestli
689
Ingeberg

Monday October 12 2009 03:09:37 pm

Heisann, den ble sendt med DHL, det sørget selger for og det gikk smertefritt med 30 kilo med motorblokk. Fikk denne til Norge med toll og frakt for ca 3300 kr. Motoren kom ifra en kollisjon skaddet sykkel. Hilsen Runar


Gunnar Sandnes
633
Åndalsnes
Other

Saturday November 21 2009 11:58:41 pm

Hei,

Skulle på hyttetur i helgen, så på fredag kjørte jeg glad og fornøyd nedover E18 i 130-sonen, og ante fred og ingen fare. Et stykke sør for Drammen begynte motoren plutselig å gå saktere, og jeg fikk null respons på gassen. Så sa det BANG, motoren stoppet og bakhjulet låste seg. Jeg fikk etterhvert summet meg til å ta inn clutchen og trille inn på veiskulderen og stoppe opp. Da jeg gikk av sykkelen da, rant det kjøleveske utover asfalten, og jeg innså rimelig kjapt at kjøreturen var over. suspicious

Det jeg antar har skjedd, er at motoren har overopphetet, stempelet har kilt seg og radiatoren har eksplodert. Jeg kunne ikke sånn umiddelbart se noe hull, men all kjølevesken rant ut fra et eller annet sted under motoren. Så til spørsmålet, hvilke muligheter har jeg for å få dette fikset? Jeg er redd dette kan bli fryktelig dyrt. Muligens såpass at jeg like godt kan kjøpe ny sykkel?

Kunne tenke meg noe synsing rundt dette fra dere som kan alt. happy

Dette pirrer min nysgjerrighet, kjører selv en -03 DRZ S.
Jeg har lagt merke til at i "130-sone" går det litt varmt rundt omkring på denne sykkelen (med original giring), og det lukter både brent olje og brent gummi.
Finner ikke ut hvor lukta kommer fra, jeg har sniffa rundt omkring (luktesansen er den eneste sansen min som fungerer sånn nogenlunde normalt) men aner ikke hvor det kan være eller hva som forårsaker dette.

Arne Bakkebø
279
Oslo
Østlandet

Wednesday December 02 2009 10:33:20 pm

Dette pirrer min nysgjerrighet, kjører selv en -03 DRZ S.
Jeg har lagt merke til at i "130-sone" går det litt varmt rundt omkring på denne sykkelen (med original giring), og det lukter både brent olje og brent gummi.
Finner ikke ut hvor lukta kommer fra, jeg har sniffa rundt omkring (luktesansen er den eneste sansen min som fungerer sånn nogenlunde normalt) men aner ikke hvor det kan være eller hva som forårsaker dette.


Har visst glemt å svare på denne. Jeg ville ikke være alt for bekymret, problemet her var at jeg gikk tom for olje. Da stopper det fort. Ellers ser sykkelen ut til å tåle 130-soner uten problemer. Så sjekk olje og kjølevæske. happy

Trygve U. Skar
538
Fagerstrand
Østlandet

Wednesday December 02 2009 11:07:14 pm

problemet her var at jeg gikk tom for olje.

Bruker (eller brukte...) du momentnøkkel og rett moment på bunnpluggen når du strammet til?