Home / Forum / Teknisk / skeiv bremseskive

skeiv bremseskive

You need to be a registered OTC member to get access to the forums. You can register here

Author Message

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

Tuesday September 01 2009 11:11:44 am

Heia,
etter kræsjet sitter jeg igjen med et forhjul med skeiv bremseskive. Hadde med hele greia til en dekkforhandler for å bedømme felgens og skivens tilstand og han stadfestet at felgen var bra men skiven var noe skeiv, men han trodde at det KANSKJE gikk an å få den skikkelig varm med mye kraftig bremsing slik at det var en sjanse at den kunne rette seg opp igjen etter det.

Har ikke så mye peiling om dette er et hemmelig tricks som jeg aldri har hørt om eller om dette er noe å satse på. Som alltid glad for innspill og uttalelser....

Når vi først prater bremser: er det noen som vet om en må vise sykkelen på nytt hvis en skifter fra Honda- til Stålflex-bremseledning?

Tusen takk!

Dörthe

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

Tuesday September 01 2009 12:25:41 pm

Heia,
etter kræsjet sitter jeg igjen med et forhjul med skeiv bremseskive. Hadde med hele greia til en dekkforhandler for å bedømme felgens og skivens tilstand og han stadfestet at felgen var bra men skiven var noe skeiv, men han trodde at det KANSKJE gikk an å få den skikkelig varm med mye kraftig bremsing slik at det var en sjanse at den kunne rette seg opp igjen etter det.

Har ikke så mye peiling om dette er et hemmelig tricks som jeg aldri har hørt om eller om dette er noe å satse på. Som alltid glad for innspill og uttalelser....

Når vi først prater bremser: er det noen som vet om en må vise sykkelen på nytt hvis en skifter fra Honda- til Stålflex-bremseledning?

Tusen takk!

Dörthe


Hei Dörthe. Det er nesten umulig å få bremseskiven helt rett uten å dreie den i professionell benk. Jeg har hatt samme problem før, og valgte å kjøpe en ny skive. Det kostet bare 1200,- som er bare noen hundrelapper dyrere enn å dreie. Den gamle skiva har fått nytt liv som veggklokke på kontoret mitt.

Nei, du behøver ikke å vise sykkelen hvis du bytter bremseslanger. Sørg for at slangene er godkjente og tåler samme eller høyere trykk enn originalslangene. Trykk klassen står som regel stemplet på slangen.

Lykke til

Hilz1

Geir


Edited: Tuesday September 01 2009 12:26:14 pm

Edited: Tuesday September 01 2009 12:27:59 pm

Lars Qvale
283
Vormsund
Østlandet

Tuesday September 01 2009 12:31:01 pm

Denne måtte jeg bare kommentere Dorthe.
Ei sånn tynn skive blir IKKE bra av seg sjøl, og retting av ei billig skive anbefales ikke. Derfor bytter du den.
De bremseslangene jeg leverer, er det med TUV godkjenning / dokumenter til.
Om du ønsker min bistand, gi meg beskjed. Lykke til happy



Nanna Melland
900
oslo
Østlandet

Tuesday September 01 2009 03:02:22 pm

Hva er det for en Reodor Felgen aktig dekk forhandler du er kommet ut for! Hjelp! Måtte jo le også da, i lille Norge uten TUV kontroll av motorsykler kan man nok tillate seg noen litt flere kreative reparaturer, men den der syns jeg kvalifiserer til en fantastisk FARLIG skrøne historier, man kan jo nesten være fristet til å tenke han prøvde seg på en misslykket flirt i beste fall, en utrolig dårlig vits i verste.... blunk

Heia,
etter kræsjet sitter jeg igjen med et forhjul med skeiv bremseskive. Hadde med hele greia til en dekkforhandler for å bedømme felgens og skivens tilstand og han stadfestet at felgen var bra men skiven var noe skeiv, men han trodde at det KANSKJE gikk an å få den skikkelig varm med mye kraftig bremsing slik at det var en sjanse at den kunne rette seg opp igjen etter det.

Har ikke så mye peiling om dette er et hemmelig tricks som jeg aldri har hørt om eller om dette er noe å satse på. Som alltid glad for innspill og uttalelser....

Når vi først prater bremser: er det noen som vet om en må vise sykkelen på nytt hvis en skifter fra Honda- til Stålflex-bremseledning?

Tusen takk!

Dörthe