Home / Forum / Generelt / Import fra Tyskland

Import fra Tyskland

You need to be a registered OTC member to get access to the forums. You can register here

Author Message

Hans-Petter Finsen
871
Oslo
Østlandet

11. oktober 2009 18:58:21

Hei.
Noen som kan gi meg noen tips om Wow for import av MC fra tyskland.
Jeg har funnet meg en Transalp fra 97 hos en forhandler i Tyskland, og nå lurer jeg på hvilke papirer ol. jeg må sørge for å få med.
I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å reise ned, men ta en sjanse.

Hadde vært fint vis noen ville dele noen erfaringer med meg på dette.

Mvh
Hans-Petter

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

11. oktober 2009 23:24:43

Hei Hans Petter,
har jo akkurat gjort det samme, bare at det var en ´96 modell. Så da kan jeg by på ferske tipps....

1. Skaff deg time til visning i veivesenet i Norge i god tid, og vær forberedt på at de påstår at det ikke FINNES den type timer til MC. For meg var det viktig å unngå å skaffe seg prøveskilt i Norge, og at skilting skjedde i løpet av 48 timer etter grensekryssningen.

2. Du trenger en del informasjon til tollvesenet, bl.a. hva Transalpen kostet da den var ny (trenger evtl. en kopi av det jeg har??), veldig lurt å ha dette med seg skriftlig, også lurt å ha en utskrift av valutakalkulator hva summer er i norske kroner (jeg brukte den fra finn.no) Tollerne er mye blidere når alt er på plass. Det er snakk om DM i 1997 happy
Så skal de ha kjøpekontrakten med NÅ verdi, og helst også noe skriftlig over hvor mye dette er i NOK, passet ditt, vognkort del 1 og 2

3. ECE- Gutachten, kjempeviktig til registrering og skilting her i landet ifht. hvor mye bråk den lager, den må du søke om ved TÜV Nord i Kiel, de gjør dette ganske enkelt hvis du fakser dem de tyske papirene, dvs. Fahrzeugbrief. De sender derimot ikke ut originalen til deg før de har fått 69 Euro. Utenlandsoverføringer kan etter min erfaring ta opp til en uke, og det kan ta enda en uke før du har det i posten hos deg. DVS. det lønner seg å søke om det med en gang du har bestemt deg for et kjøretøy. Si ifra hvis du vil ha kontaktadressen til noen i Kiel.

Det som kanskje går an er å be forhandleren ordne det for deg??

4. Er ikke fartøyet skiltet må en ha rød eksportskilt, og et forsikringsbevis. De kan fåes billig på internettet (Deckungskarte online e.l. ca. 50 Euro) men jeg vet ikke hvor seriøe disse leverandørene er. Jeg brukte en forsikring ved siden av det tyske veivesenet, og de forlangte tredobbel pris.

5. Ikke minst viktig å informere seg over de litt merkelige åpningstider i noen av de tyske småbyene, avhengig hvor du kjøper fartøyet. Men kanskje forhandleren kan være behjelpeilig med det óg?

6. Jeg handlet masse andre (taxfree) MC ting som jeg ikke fikk pengene tilbake for, dersom grenseovergangen som jeg valgte ikke hadde noe tollkontor lenger i havna, noe som jeg overhodet ikke hadde tenkt over.

7. Husk å kjøre på rødt happy når du kommer til Norge.

Litt usikker på hvor mye du ellers vet om import av kjøretøy, om du vet hvordan prosessen er videre i Norge, tollvesenet har noen egne sider om det, lurer du på noe mer kan du gjerne ringe også.

Bruk tollvesenets importkalkulator, den pleier å stemme sånn omtrent. Må du betale mindre kan du være forberedt på en saftig etterfakturering fordi de gjorde en feil...jeg gledet meg i hvert fall for tidlig i sommer over den lave engangsavgiften blunk men så kom restkravet i posten sad

Skal du kjøre den opp eller hente den på henger, eller sende med en spedisjon? Ikke akkurat årstiden til 150 mil lange 3- landsturer...
Uansett er det kanskje lurt å ta en titt på den før kjøpet? Selv om det er forhandler kan det være feil eller optiske ting som gir grunnlag for pruting. Kommer en langveisfra har en jo satset mye, og er rimelig bestemt på å gjennomføre handelen. Så da er det kanskje lurt å h en plan B, eller: en Transalp B på planen. Har du sjekket om det finnes noen private selgere på mobile.de eller autoscout24.de? Hvor hen i landet står det? Er det i NRW kunne jeg kanskje arrangere at noen ser på den først....

Trenger du bistand med å prate med noen der nede eller noe skriftlig på tysk eller oversettelser, bare si ifra happy

Lykke til uansett!

mvh,
Dörthe
(liksom-kløpper på import etter 1 bil og 2 MC)

Edited: 11. oktober 2009 23:25:18

Edited: 11. oktober 2009 23:53:43

Thor Hammer
603
Oslo
Østlandet

12. oktober 2009 00:16:24

Veldig så vanskelige du har gjort dette da, Dörthe? Jeg tok inn min fra USA. Hadde med (lav, men ikke helt urimelig) verdivurdering fra US forhandler til tollen, den spiste de. Ingen spørsmål om hva sykkelen kostet ny her, men hva har det med noe som helst å gjøre? Mva beregnes jo på bakgrunn av hva du har betalt for sykkelen + frakt, resten på effekt og slagvolum.

Fikk time hos Vegvesenet i Oslo et par dager senere. Måtte ha enkelgodkjenning, siden det var fra USA. (Skal altså være enda enklere fra Tyskland.) Troppet opp med kopi av amerikansk vognkort etc, men ingen EU-papirer. (Som BMW Norge i sin grådighet ville ha 5000 for!) Bare pekte på CE-merke på potter og lykt, forklarte de små forskjellene på USA- og Europamodellen. Det var det.

Geir Vangen
869
Other

12. oktober 2009 00:21:47


Jeg tok inn min Africa Twin i april i år, hentet den selv med vare bil.
Alt jeg hadde med til tollen i Norge var kjøpskontrakten, og det tyske vognkortet.
Så lenge sykkelen er typegodkjent i Norge trenger du ikke mer papirer. Betalte tollavgiften dagen etter at jeg var kommet hjem. Bestilte time hos Statensvegvesen, de var mest opptatt at vognkortet stemte med rammenummeret.
Jeg hadde uoriginalt anlegg på sykkelen, hadde med papirer på dette og fikk det skrevet inn i vognkortet.
Så det er bare og importerer det er enkelt og greit.

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

12. oktober 2009 00:31:03

Høres ut som om jeg fant opp denne tullette prosessen Thor eller gjort det vanskeligere enn nødvendig. Jeg kan love deg at jeg helst ville vært foruten erfaringene med import. Har lært dette med ECE-papirene i Veivesenet på Hønefoss, der de nektet å gjøre noe som helst før de var på plass, og jeg var ny i landet med en bil jeg ikke fikk lov å kjøre før den var EU godkjent i Norge (selv om den hadde tysk registrering før, logisk at den er EU godkjent da, men nei). 6 uker uten bil men med jobb et stykke unna er ikke moro.

Det samme gjaldt Transalp 1 i 2007 som ikke fikk registrering i det norske veivesenet med mindre jeg hadde ECE lappen. Utenom styrehodet fantes det ikke noe E merke noen plass på denne sykkelen. Og jeg kan love deg at de lette etter flere E´er lenge og hardt under visningen, så lenge til Tollkontoret hadde stengt den dagen faktisk....

Ellers har bare forholdt meg til informasjonen jeg fikk fra tollvesenet ifht. papirer og verdivurdering. Den finnes jo lett tilgjengelig, en må bare vite at en skal ha med noe sånt. Jeg skal ikke spekulere hvorfor enkelte godtar en verdivurdering utifra forhandler, og andre krever Honda listepris fra 13 år tilbake i tillegg til kjøpekontrakt. Men jeg var rimelig redd for å bli avskiltet eller bli stående en plass ved grensen, og tok med alt på forhånd, og det gikk som smurt synes jeg.

Ang. visning i veivesenet har jeg opplevd store forskjeller på kunnskap om importkjøretøy, kollegaer ble spurt, E.merke lett etter, rådville folk, som i grunnen ikke gjorde noe enn papirarbeid. Ingen brydde seg om bremsene virket og om sykkelen var i god teknisk stand eller ikke.

Det er kanskje lettere med USA, men jeg hadde selvfølgelig aldri importert derfra, går jo ikke an å kjøre over vannet.... hehe happy

Uamsett er det mere styr med eksportskilt hvis en skal kjøre selv, men jeg har hverken tilhenger eller varebil, da var det ikke så mange valg.

Det vanskeligste var faktisk å få time i veivesenet. Kan hende du kjenner noen der? Jeg fikk høre 3 måneder på rad på hotlinen at de ikke hadde time, og at jeg måtte ringe opp igjen uken etter, dvs. istedenfor å ta med MC under flytting i mars fikk jeg den ikke inn i landet før i juni, meget irriterende!!

Dette prøvde de nå igjen i sommer. Da fikk jeg (som de fremstilte det) eneste mulig time før oktober, og det var i august på Jessheim. Veldig merkelig, spør du meg!

Fikk du solgt BMW´en din forresten? Husker at du ville oppgradere til 1200.... happy

Edited: 12. oktober 2009 00:36:20

Thor Hammer
603
Oslo
Østlandet

12. oktober 2009 07:13:19

Neida, har ikke fått ut fingern så jeg har fortsatt 650en. Nå må jeg fikse den opp etter at den ble påkjørt mens den sto parkert på Karl Johan. La en Yamaha oppå min. Kunne blitt en morsomt dominoeffekt, med hele rekka...

Høres ut som at Hønefoss er et av de stedene man skal holde seg unna, da. Har hørt at Drøbak er kranglete også. Jeg kjenner ingen, bare reiste opp og pratet hyggelig med dem. Men de er sikkert mer skeptiske til rariteter fra Østen enn kvalitetsprodukter fra EU. blunk

Hans-Petter Finsen
871
Oslo
Østlandet

13. oktober 2009 21:24:46

Hei Dorthe.

Takk for rask respons.
Hvordan fant du fram til din sykkel og hvordan fikk du denne til Norge.
Jeg har funnet min hos en forhandler gjennom Mobile.de i sør-tyskland, og ligger vel i korten for min del at her tar jeg en sjanse og kjøper bortimot usett og håpe på det beste.

Mvh
Hans-Petter

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

13. oktober 2009 23:38:44

Hei Hans-Petter,
jeg fant sykkelen på mobile.de og var så heldig å få en kamerat som bodde bare 4 mil unna den private selgeren der nede til å se på den først, så den ble hentet for meg, shinet opp før henting t.o.m. og så kjørte jeg først på MC ferie i Tyskland (30 dagers skilt veitu), så opp gjennom Danmark og Sverige, 4 dagers transport, 1500 km, veldig fin tur!

Ja, en kan vel ikke gjøre så fryktelig mange feil med et Transalp-kjøp happy)))))
Håper også det beste at du får kose deg med den til neste sesong...
Lykke til videre....
D.