Home / Forum / Generelt / Ustabil sykkel

Ustabil sykkel

You need to be a registered OTC member to get access to the forums. You can register here

Author Message

Hans-Petter Finsen
871
Oslo
Østlandet

18. mai 2009 23:34:16

Jeg har en XT 600 93 mod som føles utrolig ustabil når farten nærmer seg 100 km.. Det virker som den flyter på asfalten, og når det i tillegg er noe vind blir det rett og slett skremmende ubehagelig.
Jeg har en mistanke om at det er dekken som er årsaken, men klarer ikke å finne fasit. Dekkene (Kenda type Enduro) er ca 1 år gamle, men helt ubrukt før denne sesongen. Nå har dem rullet ca 1500 km uten at dette har bedret seg.. Har testet x antall luftrykk for å se om dette forandrer seg uten å lykkes.
Har også sjekket om det er slark i både hjullagre og bakramme, men dette virker ok.
Har ikke lang erfaring med mc så dette er muligens normalt at en slik sykkel er noe ustabil, men virker rart at det ikke skal kunne gjør 110-120 uten at dette skal føles rart utover normal vindmotstand.
Er jo ikke spesielt moro med sykkel når ikke alt virker helt trygt.
Finnes det noen gode råd og tips der ute?

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

19. mai 2009 10:19:53

happy

Jeg har en XT 600 93 mod som føles utrolig ustabil når farten nærmer seg 100 km.. Det virker som den flyter på asfalten......

Finnes det noen gode råd og tips der ute?


Hei Hans Petter. Jeg har hatt en XT 600 88modell som hadde tilsvarende problem over 120 km/t. Nå er ikke XT'en noen asfalt racer, men det finnes noen tiltak du kan gjøre:

Skift dekk til Continental TKC-80 eller andre liknende dekk som funker både på grus og asfalt:

http://www.otc-mc.org/nor/forum/t...skal_man_ha_baade_paa_grus_og_asfalt

TKC 80 har meget gode asfalt egenskaper, men kan bli litt glatte på veldig rufsete veier med våt leire og gress.


Sjekk også om det er ubalanse i felgen. Du kan balansere selv med enkelt utstyr:
http://www.youtube.com/watch?v=T2AuivYzaBs

Du kan f.eks bruke hjulbalanserer fra www.biltema.no


Settet består av følgende:
1. 2 stk. CNC-freste konuser (avstander) av aluminium som holder hjulet på plass. Spennet på de to konusene er fra 16 til 34 mm.
2. 1 stk. sentreringsstang av stål. Lengde: 400 mm. Ø 12 mm.
3. 2 stk. kulelagerholdere.

Art nr Pris Antall
82-351 299,00 kr

Du trenger selvfølgelig lodd til å lime på felgen eller hekte på eikene i tillegg.


Sjekk forgaffelen:
Har du luftmembran i gaffelen? De kjennes i gjen ved to ventilnipler på toppen. De skal ha vekdig lite luft( sjekk håndboka) og kun pumpes forsiktig med håndpumpe. Membranene var punga på min XT, så jeg juksereparerte den med dekktetting på sprayboks.
Skift olje i gaffelen. Bruk grad 10 gaffelolje selv om Yamaha ofte spesifiserer sin egen 7,5 grad olje. Det gir litt fastere demping i forgaffelen. Jeg hadde lekkasje i ene gaffelbeinet på min og sykkelen ble helt "sjøsyk" av det...

Du finner også endel tips om XT'en her (på tysk) :

http://www.xt600.de/

Håper dette hjalp og lykke til.

Hilsen Geir happy

Hans-Petter Finsen
871
Oslo
Østlandet

19. mai 2009 19:46:17

happy

Hei Hans Petter. Jeg har hatt en XT 600 88modell som hadde tilsvarende problem over 120 km/t. Nå er ikke XT'en noen asfalt racer, men det finnes noen tiltak du kan gjøre:

Skift dekk til Continental TKC-80 eller andre liknende dekk som funker både på grus og asfalt:

http://www.otc-mc.org/nor/forum/t...skal_man_ha_baade_paa_grus_og_asfalt

TKC 80 har meget gode asfalt egenskaper, men kan bli litt glatte på veldig rufsete veier med våt leire og gress.


Sjekk også om det er ubalanse i felgen. Du kan balansere selv med enkelt utstyr:
http://www.youtube.com/watch?v=T2AuivYzaBs

Du kan f.eks bruke hjulbalanserer fra www.biltema.no


Settet består av følgende:
1. 2 stk. CNC-freste konuser (avstander) av aluminium som holder hjulet på plass. Spennet på de to konusene er fra 16 til 34 mm.
2. 1 stk. sentreringsstang av stål. Lengde: 400 mm. Ø 12 mm.
3. 2 stk. kulelagerholdere.

Art nr Pris Antall
82-351 299,00 kr

Du trenger selvfølgelig lodd til å lime på felgen eller hekte på eikene i tillegg.


Sjekk forgaffelen:
Har du luftmembran i gaffelen? De kjennes i gjen ved to ventilnipler på toppen. De skal ha vekdig lite luft( sjekk håndboka) og kun pumpes forsiktig med håndpumpe. Membranene var punga på min XT, så jeg juksereparerte den med dekktetting på sprayboks.
Skift olje i gaffelen. Bruk grad 10 gaffelolje selv om Yamaha ofte spesifiserer sin egen 7,5 grad olje. Det gir litt fastere demping i forgaffelen. Jeg hadde lekkasje i ene gaffelbeinet på min og sykkelen ble helt "sjøsyk" av det...

Du finner også endel tips om XT'en her (på tysk) :

http://www.xt600.de/

Håper dette hjalp og lykke til.

Hilsen Geir happy


Takker for tipsene blunk

Johan Olin
369
Asker

08. juni 2009 08:32:18

Takker for tipsene blunk


Og hvis balansering av hjul, og gaffelservice ikke hjelper så kan du gjøre som jag : ikke kjør så fort ! happy

KTM:en føles mye "lettere" i fronten enn f.eks DRZ:en i ~100km/h.
Mulig den har brattere gaffelvinkel som gjør den mer "kvikkstyrt" (på godt og vondt), ?? ... eller noe i den stila ...

Kjøpte ett sånt balanseringskitt fra Biltema og "grovbalanserte" framhjulet.
Det blev bedre (mindre risting i styret også... var ordentligt i ubalanse...), men syns fortsatt att det er behagligest å holde seg < 90km/h.


/J

Hans-Petter Finsen
871
Oslo
Østlandet

09. juni 2009 17:47:15

Hei og takk for svar.
Jeg har bestil meg nye dekk og skal balansere hjulene når jeg får disse, men var på en liten tur til Sverige på søndag og skal si jeg ble skremt. I 110 km fikk jeg skikkelig wobbling på sykkelen. Startet med litt av det jeg har kjent før - litt "nervøs" og så kom wobblingen og fikk skikkelig hare hjerte. Gikk ikke fort etter en slik opplevelse.
Nå har et nytt problem dukket opp - sykkelen går normalt på tomgang, men stopper så fort jeg gir litt gass. Har noen et tips om hva dette kan være?
Jeg har bestilt meg service, men det hadde vært greit om jeg kunne kjøre dit.

Hans-Petter

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

09. juni 2009 19:17:09

Nå har et nytt problem dukket opp - sykkelen går normalt på tomgang, men stopper så fort jeg gir litt gass. Har noen et tips om hva dette kan være?
Jeg har bestilt meg service, men det hadde vært greit om jeg kunne kjøre dit.

Hans-Petter

Geir svarer:

Du har to-trinns forgasser på sykkelen din. Første trinnet er styrt av gasswiren og andre trinnet er styrt av vakum fra innsuget som løfter et membran (den runde "soppen" på høyre side). Membranet varer ikke evig og kan få hull i seg. Da løfter ikke forgasser nålen og motoren får masse luft men ingen bensin= akutt matmangel og åndenød. Men sjekk gjerne enkle ting som plugg og luftfilter før du starter å demontere..



Litt om forgasseren (TT- forgasseren er nesten lik XT'en) finner du her:

http://www.otc-mc.org/nor/mekketips/dynojet




Edited: 09. juni 2009 19:17:41

Johan Martin S
571
Grimstad
Sørlandet

10. juni 2009 00:00:35

Hei og takk for svar.
Jeg har bestil meg nye dekk og skal balansere hjulene når jeg får disse, men var på en liten tur til Sverige på søndag og skal si jeg ble skremt. I 110 km fikk jeg skikkelig wobbling på sykkelen. Startet med litt av det jeg har kjent før - litt "nervøs" og så kom wobblingen og fikk skikkelig hare hjerte. Gikk ikke fort etter en slik opplevelse.
Nå har et nytt problem dukket opp - sykkelen går normalt på tomgang, men stopper så fort jeg gir litt gass. Har noen et tips om hva dette kan være?
Jeg har bestilt meg service, men det hadde vært greit om jeg kunne kjøre dit.

Hans-Petter


Jeg hadde litt woble som jeg oppdaget da jeg også var i "Sverige" og kjørte ca 110 - 115.
Bak var det satt på et 140 dekk, mot orginalt 120. Dekket var av type knast og slitt rimelig flatt på midten.
Jeg byttet dekk og satte samtidig alle justeringer på demperene tilbake til orginal-innstillinger ( De fleste innstillingene var misshandlet av forrige eier til det strammeste bortsett fra kompresjon framme )
Da forsvant woblingen.

Hva som var årsaken til forbedringen vet jeg ikke, men jeg tror i begrenset grad på min egeneskaper som håndspålegger.
Kanskje det var årsaken for bredt dekk i forhold til felg i kombinasjon med flattslitt dekk.
Eller for stiv retur foran og soft kompresjon, kanskje feil lufttrykk ( det var mellom 2 og 2,5 bar, burde være greit ).

Så, da han du enda flere parameter å tenke på happy
Lykke til, og når du er klar, må du bli med på tur.

Edited: 10. juni 2009 00:01:36

Trygve U. Skar
538
Fagerstrand
Østlandet

12. juni 2009 23:36:58

Sjekk at dekket foran sitter skikkelig på felgen, altså at det har "poppet" helt ut til felgkanten. Ofte er det en "ring" i dekket slik at du ka se om dekket er omtrent rett på felgen. Sjekk klaring mellom "ring" og felg rundt hele omkretsen intill felgkanten...

Nå aner ikke jeg hva slags dekk du har på, men hvis det er ett endurodekk som er ment på lett sykkel kan det bli ustabilt på tyngre sykkel. I så måte vil det hjelpe med f.esk TKC 80, bridgestone TW 302/302 osv.

Edited: 12. juni 2009 23:37:15

Rufus Preiss
186
Stabbestad, Kragerø
Sørlandet

20. november 2009 16:07:21

En ting som ikke ble nevnt her er styrelager.
Jeg kjørte en eldre Honda XL600 før jeg gikk over til KTM og den hadde slitt og stiv styrelager, noe som gjorde at sykkelen oppførte seg rart og ustabilt i fart. Man rettet jo opp ujevnheter under kjøring, men pga stivheten i styrelageret hang den litt etter og et lite bevegelse blei fort stort.

Heis opp sykkelen på midtstøtte e.l. og sving forhjulet fra side til side, det skal verken hugge, være motstand eller ha slark.

Du kan også justere styrevinkel ved å flytte gaffelbeinene oppover eller nedover i gaffelkronene. Husk at slakkere vinkel vil gi større stabilitet i fart, men være verre i lav fart og omvendt, bratt vinkel er bedre i teknisk terreng, men ustabilt i fart.

Pass også på at demperne dine er balansert foran og bak.