Home / Forum / Generelt / takst på sykkelen

takst på sykkelen

You need to be a registered OTC member to get access to the forums. You can register here

Author Message

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

26. juni 2009 14:07:50

Hei,
jeg har nå fått beskjed av takstmannen at Transalpen min anses å være et totalhavari, dvs. de kommer ikke til å reparere den siden prisen ligger langt over markedsverdi til en tilsvarebde sykkel. Dette var meget dumt synes jeg.
Markedet er bitteliten og det finnes ingen blå Transalp til salgs her i landet.

Jeg har importert 2 kjøretøy til Norge i 2007 og vet hvor mye styr dette er og hvor mye kostnader som kommer i tillegg som ingen forsikring kommer til å dekke.

Har fått tilbud på 40 000 og kan kjøpe vraket for 8000 hvis jeg ønsker det. takstmannen fraråder det.

Skadene som han ramset opp er:
begge kåpene er knust
frontruta knust
hovedlykta knust
innekåpa knust
brist i bremseskive
begge gaffelbeina ødelagt
tanken bulket
veltebøyle på høyre side ødelagt

Han har ikke gått mer i dybden siden de skadene alene oversiger prisen, sier han. Har visst forhørt seg med 2 store Honda forhandlere og de sier at bare delene kommer på ca. 50 000 .

Kan tenke meg om hva jeg vil gjøre over helgen, og er takknemlig for kommentarer og tips om hva som er best og om tilbudet er rimelig fra dere i OTC som kanskje har vært borti noe sånt.

Jeg har ikke noe interesse av å tjene på saken, vil bare ha en bra sykkel, helst samme farge med samme utstyr som jeg mistet, og dette fort som f.... helst lenge før sesongen er slutt. Den eneste forbedringen som jeg kunne tenke meg var 2 bremseskiver foran, tror de begynnte med 2 fra byggeår 1997 eller 98....

Og vet av egen erfaring hvor immari vanskelig det er å få time for visning i veivesenet.

Hvis noen har en kommentar, kunne dere sende den til meg via epost? winch (krøllalfa) web.de

Takk så lenge!

mvh

Dörthe (uten "Marie"blunk

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

01. juli 2009 01:20:33

Har i dag sett på en eldre MC som har gått dobbelt så mye som min.... synes det er litt tvilsomt og tydelig mer rustent enn min. Motoren har blitt vasket, og selgeren kunne ikke svare på ganske mange spørsmål om dens fortid og tilstand.

Det ser ut som om import er det eneste som er mulig å betale, har funnet en bra en på mobile.de, samme årstall og farge, gått mindre, med veltebøyle på og gatedekk. Toll blir 15 000 raske. Men tross alt langt billigere enn her.

Får beskjed på torsdag om den er noe å satse på.

Spennende det....

Noen som kan ramse opp hva slags papirer en må skaffe for å importere, noe spesielt å tenke på?? Liste over inspektører som IKKE er på sommerferie, ikke minst??

mvh fra en fremdeles litt lila, gul og dårlig respirerende

Dörthe

Edited: 01. juli 2009 01:22:43

Jon Christian Stadheim
394
Trondheim
Other

01. juli 2009 08:04:17

Import er ganske enkelt. Viktig å få med seg både del 1 og 2 av vognkortet fra selger. Sjekk også at rammenr på sykkel stemmer med det som står i vognkortet. I tilegg må man ha en salgkontrakt som viser kjøpesummen og der det også bør stå hvilket ekstrautstyr som følger med sykkelen.
Hvis man importer fra Tyskland må man stoppe på grensen der for å "tolle" sykkelen ut av tyskland. Deretter må man stoppe på norsk grense og få et transitterings dokument. Så må man dra til tollkontoret der du bor for å betale moms. Deretter må man på biltilsynet og få godkjent sykkelen. (her kan det lønne seg å bestille time i god tid, men noen plasser har de drop-in) Etter at sykkelen er godkjent kan man dra tilbake på tollstasjonen å betale engangsavgift på sykkelen og etter at det er gjort kan man dra tilbake til biltilsynet å kjøpe skilthappy
Ved godkjenning på biltilsynet er det en fordel med orginale potter og dekk i samme dim som oppgitt i vognkortet. Det er sånn jeg husker det var å importere.

Denne siden kan også være til hjelp:
http://www.toll.no/templates_TAD/...;epslanguage=NO&parentid=66273#Før%20innførsel

Jon Christian Stadheim
394
Trondheim
Other

01. juli 2009 08:13:02

Forøvrig kan det være greit å titte etter sykkel i sverige. Vet ikke helt hvordan prisene er her eller i Tyskland. Men denne 99-modellen feks: http://www.blocket.se/kronoberg/H..._Transalp_22381130.htm?ca=14&w=3 vil jo koste ca 46000,- ferdig importert fra Sverige.

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

01. juli 2009 12:16:11

Ja, den var ganske fin den! Men mine svenskkunnskaper er ganske dårlige, så sånn sett er det lettere for meg å forholde meg til det tyske markedet. Og jeg får jo bare 40 000 av forsikringen....

Thor Hammer
603
Oslo
Østlandet

01. juli 2009 10:09:24

Sikker på at du har det regnestykket riktig? Jeg synes det høres litt lite ut, men regner med at du har brukt kalkulatoren på http://www.toll.no? Husk at det kommer en halv årsavgift på toppen.

Jeg synes det gikk veldig greit å få inn min fra USA, selv om jeg måtte ha enkeltgodkjenning den. De sa jeg ville ha sluppet det hvis jeg hadde tatt den fra Tyskland. Det er forresten en kar i Askim som tar inn sykler for deg, hvis du vil slippe bryderiet: http://www.motorimport.no. Han har en -97 Transalp til 40' på siden sin. (Var ikke det litt mye?) Jeg aner ikke noe om denne karen.

Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

01. juli 2009 12:13:18

Hei Thor,
ja jeg brukte tollkalkulatoren og den stemte sist.Bruksfradrag ligger på 76 %. Jeg betalte 17 000 for min TA i 2007. Pris for en 96 Transalp med 23 000 km ligger på NOK 22 222 og hvis jeg tar alle andre utgifter i betraktning havner jeg vel på rundt 40 000. Må visst koste på et par knastedekk til slutt, men får da en sykkel som har gått meget lite ifht. alderen.
Jeg stoppet forøvrig på ingen tysk grense sist, men kjørte på rødt da jeg kom til Norge happy

Hva slags forsikring / skilt kjørte dere med under importen??

mvh Dörthe

Thor Hammer
603
Oslo
Østlandet

01. juli 2009 14:03:55

Min kom i containeren sammen med resten av flyttelasset, så jeg hadde ikke noen forsikring. Du er jo ansvarsforsikret så lenge du kjører på prøveskilter, kasko er vel ikke aktuelt allikevel. Men kjøp den til Motorimport da vel? Den ser jo strøken ut, og har bare 39' km på telleren. Du får sikkert pruta til deg en boks blåfarge.

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

01. juli 2009 09:04:33

Hei Dörthe (uten "Marie"blunk

Bare kom på noe. Du sier at du gjerne vil beholde Transalp'en siden du ikke vil ha for høy sykkel. Det er jo helt greit, men har du vurdert en Motard sykkel med 17" hjul? Med knastedekk så er jo det en ypperlig grusracer. Eventuellt så kan du jo også senke sete og fjæring på en annen sykkel. Det er faktisk hverken dyrt eller mye jobb.

1. Senke stoppingen på setet hos en salmaker inkl. nytt trekk. ca 2000,-
2. Flytte gaffelen oppover i styrekrona, gratis (løsne alle skruene og flytt gaffelen noen cm. oppover)
3. Ny kortere fjær bak, ca 2000,- Da kan du også få stivere eller mykere fjæring om du ønsker det. Hvis du ønsker mykere fjæring kan du muligens kappe den fjæra du har. http://www.rbmgroup.no/ på Økern i Oslo har dataprogram som beregner fjærer og lager etter mål.

Jeg har sett flere artikler der jenter og de som ikke er så lange i beina har fått dette fikset for å kunne kjøre drømmesykkelen. Til forskjell fra bil så er det jo nesten ikkeno å justere på sittestillingen på en sykkel. Rart egentlig, for motorsykkel førere er jo ikke like alle sammen?

Men er du fornøyd med "Marie" så går det vel an å fikse den. Jeg ville bare gi deg noen alternativer...


Lykke til i sykkel jakten

Geir


Dörthe Jäschke
783
Hønefoss
Østlandet

01. juli 2009 12:29:16

Takk Geir,
det er ikke bare sittehøyde som er viktig. Jeg er ingen racer og skal kjøre en blanding på grus og asfalt. Ofte er jo asfaltandelen høyere på langturer. Motard er kanskje litt i overkant offroadrelatert selv om det sikkert er dritgøy. Tror Transalpen (og Afrikaen for den saks skyld) er blant de beste tursykler som finnes. Ifht. norske fartsgrenser føler jeg ikke behøv for mer effekt heller.

Dette med lang serviceintervall og at en ka stole på teknikken er også meget viktig.

KTM 640 i blå og oransje er en fin sykkel, men trolig for høy, det er noe som jeg gjerne skulle prøve. Men den har jo bare 1 sylinder og jeg vet ikke åssen dette blir på en skikkelig langtur ifht. bråking og risting.

Har også kikket på Honda SLR 650 som virker lettere enn den tunge Transalpen, men den får litt dårlig offroad-omtale.

Men på sikt og til mine behov er og blir Transalpen en sikker vinner. Det er kanskje litt jentete å henge seg opp i fargen i tillegg, men den blåe 96 modellen er penest. Rett og slett! Jepp!

happy

Edited: 01. juli 2009 12:30:53

Per Svein Moland
335
Vestnes
Midtnorge

01. juli 2009 16:24:34

KTM 640 i blå og oransje er en fin sykkel, men trolig for høy, det er noe som jeg gjerne skulle prøve. Men den har jo bare 1 sylinder og jeg vet ikke åssen dette blir på en skikkelig langtur ifht. bråking og risting.


Du kan prøve min grå/oransje NÅR (ikke hvis) du kommer på Bukkerittet.
Ja den er høy, men samtidig mye smalere i framkant av salen, enn f.eks. en TransAlp.
På første turen min med KTM'en tenkte jeg først *Herregud, hva HAR jeg gjoret nå?*. 15 minutter senere satt gliset bredt, og siden har det sittet der. nesten permanent. Har ikkew hatt NOEN tekniske problemer med motor/drivverk siden jeg kjøpte den i 2005. <touch wood> Eneste problemet har vært Rally-instrumentet, og DET er laget av Touratech for KTM. (Nytt ligger i garasjen)... Skal skifte det en dag jeg får tid... FML?
Langturer på 8 timer går helt fint. Med 28 liters bensintank så blir det ikke mange stoppa...