Home / Forum / Teknisk / Effektøkning på XT600 e/k 93 mod.

Effektøkning på XT600 e/k 93 mod.

Du må være et registrert OTC-medlem for å delta i forumet. Du kan registrere deg her

Author Message

Remi Hansen
923
Vestby
Østlandet

22. november 2009 16:01:07

Hei.

Lurer på om det er noen gode tips for trimming/effektøkning på en 93 mod Xt 600?
Hva vil dette koste sånn ca. ? Alt etter hva man oppgraderer med så klart.
Toppfarten er ikke så intr, men vil mer i bunn og starthappy

Hilsen Remi. happy

Truls Hay Iversen
828
Østlandet

22. november 2009 20:37:34

Hei.

Lurer på om det er noen gode tips for trimming/effektøkning på en 93 mod Xt 600?
Hva vil dette koste sånn ca. ? Alt etter hva man oppgraderer med så klart.
Toppfarten er ikke så intr, men vil mer i bunn og starthappy

Hilsen Remi. happy


Litt mer åpent anlegg, og justere forgassere.

Remi Hansen
923
Vestby
Østlandet

24. november 2009 20:25:32

Litt mer åpent anlegg, og justere forgassere.


Hei.
Takk for svar, driver å ser etter et slipp on anlegg.
Når dette er på plass,så er det vel å hive seg i justeringa.

Lars Qvale
283
Vormsund
Østlandet

24. november 2009 22:43:21

Hei.
Takk for svar, driver å ser etter et slipp on anlegg.
Når dette er på plass,så er det vel å hive seg i justeringa.


Om du ønsker, finner du et nytt Laser ProDuro hos meg, kan selge det for kr 4500.- Ring på 905 67 265 i så fall.

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

27. november 2009 19:43:10

Hei.

Lurer på om det er noen gode tips for trimming/effektøkning på en 93 mod Xt 600?
Hva vil dette koste sånn ca. ? Alt etter hva man oppgraderer med så klart.
Toppfarten er ikke så intr, men vil mer i bunn og starthappy

Hilsen Remi. happy




Hei Remi.
Joda, det er flere forholdsvis enkle ting du kan gjøre for å skremme opp XT'en

1. Mere luft og bensin inn i forgasseren (ca 100,-) http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/forgasserdyse

2. Dynojet sett, Mere konsiske forgasserdyser og høyere løft på forgassermembran(ca 700,-)
http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/Dynojet

3. Bytte fra skumfilter til K&N luftfilter med mere luftgjennomgang (500-900,-) : http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=YA-6090 eller http://www.mc-artikler.no/s/ Beskrivelse på tysk: http://www.xt600.de/xt_werkstatt/+schraubertipps/-luftfilter/index.htm#

4. Kappe av original lyddemperinnsats ca. 1 cm og bor større huller i gnistfanger (gratis). Se pos. 12 på tegningen litte nede på siden:
http://www.xt600.de/xt_werkstatt/_special/-special-auspuff/index.htm


5. Eventuellt bytte til Shark/Sebring/ Laser Pro Duro anlegg. (3-5000,-)


Jeg har selv erfaringer med TT600 for disse modifikasjonene med meget bra resultat. Du trenger litt andre komponenter en vist i "mekketips" for XT'en, men utførelsen er ganske lik. Sykker'n ble merkbart friskere både på høyt og lavt turtall. Bensinforbruket kan øke litt ved frisk gruskjøring. Ved normal turkjøring er det ingen økning i forbruk.

Lykke til happy

Geir






Endret: 27. november 2009 20:29:38

Endret: 27. november 2009 20:40:09

Remi Hansen
923
Vestby
Østlandet

14. desember 2009 18:21:58

Hei Remi.
Joda, det er flere forholdsvis enkle ting du kan gjøre for å skremme opp XT'en

1. Mere luft og bensin inn i forgasseren (ca 100,-) http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/forgasserdyse

2. Dynojet sett, Mere konsiske forgasserdyser og høyere løft på forgassermembran(ca 700,-)
http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/Dynojet

3. Bytte fra skumfilter til K&N luftfilter med mere luftgjennomgang (500-900,-) : http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=YA-6090 eller http://www.mc-artikler.no/s/ Beskrivelse på tysk: http://www.xt600.de/xt_werkstatt/+schraubertipps/-luftfilter/index.htm#

4. Kappe av original lyddemperinnsats ca. 1 cm og bor større huller i gnistfanger (gratis). Se pos. 12 på tegningen litte nede på siden:
http://www.xt600.de/xt_werkstatt/_special/-special-auspuff/index.htm


5. Eventuellt bytte til Shark/Sebring/ Laser Pro Duro anlegg. (3-5000,-)


Jeg har selv erfaringer med TT600 for disse modifikasjonene med meget bra resultat. Du trenger litt andre komponenter en vist i "mekketips" for XT'en, men utførelsen er ganske lik. Sykker'n ble merkbart friskere både på høyt og lavt turtall. Bensinforbruket kan øke litt ved frisk gruskjøring. Ved normal turkjøring er det ingen økning i forbruk.

Lykke til happy

Geir


Hei alle sammen.

Litt sent svar fra meg herhappy
Men tusen takk for flotte tilbakemeldingerhappy
Når det gjelder eksosen så satser jeg på et brukt som
jeg eventuelt kan modifisere litt med fester og slikt.

Noen tips på oppsett av drevsett? har nå 15 foran og 45 bak.

Mvh Remi

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

15. desember 2009 10:35:38

Hei alle sammen.

Litt sent svar fra meg herhappy
Men tusen takk for flotte tilbakemeldingerhappy
Når det gjelder eksosen så satser jeg på et brukt som
jeg eventuelt kan modifisere litt med fester og slikt.

Noen tips på oppsett av drevsett? har nå 15 foran og 45 bak.

Mvh Remi


Hei Remi

Du finner forskjellige drev til XT'en din her:

http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L=0


Til XT'n din er minste drev foran 14 tenner, og største bak er 47 tenner.

Utveksling du har i dag er 45/15 = 3 som er standard utvekslingen for turbruk.

Selv kjører jeg med 48/15 = 3,2 som gir bedre aksellerasjon men ca 10-15 km/t lavere toppfart. Det gjør også at man må bruke clutchen mindre på bratte og rufsete veier.

Best holdbarhet gir drev i helstål med mange tenner både foran og bak. Aluminium eller såkalte "Stealth" drev ser kuule ut men er svinedyre og slites fortere.

Her er lista over tilgjengelige drev fra f.eks. JTR:

Yamaha XT600 E
1989 to 1998

Front Sprocket: JTF 577.15

Rear Sprocket: JTR 857.45

Recommended Chain: : 520 / 106


Front sprocket available in: 14, 15, 16 teeth

Rear sprocket available in: 38, 39, 40, 41, 42, 43, 45, 46, 47 teeth


Very important: Please note that the chain shown in this listing is for size reference only. For the correct chain type and grade, please refer to the vehicle's manufacturer manual.


Gear Ratio


14 15 16
47 3.36 3.13 2.94
46 3.29 3.07 2.88
45 3.21 3.00 2.81
43 3.07 2.87 2.69
42 3.00 2.80 2.63
41 2.93 2.73 2.56
40 2.86 2.67 2.50
39 2.79 2.60 2.44
38 2.71 2.53 2.38


Lykke til

Geir blunk

Endret: 15. desember 2009 10:41:17

Endret: 15. desember 2009 10:46:27

Endret: 15. desember 2009 11:29:30

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

15. desember 2009 15:58:01



Ehem, kom på noe. Jeg har et helt nytt 14 tenners fordrev til TT/XT 600 liggende. Det er ditt for en hundrelapp.

http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/fordrev

Sjekk bildet litt nede på siden.

Geir

Remi Hansen
923
Vestby
Østlandet

16. desember 2009 15:25:53

Ehem, kom på noe. Jeg har et helt nytt 14 tenners fordrev til TT/XT 600 liggende. Det er ditt for en hundrelapp.

http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/fordrev

Sjekk bildet litt nede på siden.

Geir


Hei igjen Geir.

Jeg slår til på det.
Hvordan gjør vi det? kan ikke du sende meg en mail med kontonr ditt. så setter jeg inn penger til deg. + frakt selvfølgelig. hvis det er greit for deg da? remividarhansen@getmail.no Remi

Remi Hansen
923
Vestby
Østlandet

16. desember 2009 15:27:21

Hei igjen Geir.

Jeg slår til på det.
Hvordan gjør vi det? kan ikke du sende meg en mail med kontonr ditt. så setter jeg inn penger til deg. + frakt selvfølgelig. hvis det er greit for deg da? remividarhansen@getmail.no Remi


hvor i oslo bor du?. mulig jeg kjører innom en tur istedet.
Kanskje enklest for deg..

Remi

Martin Seterosten
928
gulsvik
Østlandet

02. mars 2010 23:22:40

Fikk du trimma xtn?

Fant noen deler på kedo.de, tyskerne har ganske stort XT-miljø men alt står på tysk for det meste.

Lurer på hva dette kan være, intake manifold, det er vel mellom forgasseren og sylinderen men er det noen av dere som vet hvordan den funker?
"Dethrottling Supercharging Power", ser ut som du skal koble på noe, bensin rett i sylinderen?

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

03. mars 2010 12:47:52

<Da har jeg sjekket enda litt mere på http://www.kedo.de/.
"Dethrottling Supercharging Power", gjelder de syklene i tyskland som leveres med lavere effekt og struping i innsuget. Ved å ta vekk denne "Dethrottling'en" får du noe sånt som "supercharging power", eller egentlig den effekten motoren skulle ha hatt ...:

* All essential components for achieving full performance (provided that the bike is throttled at the intake). Individually licensable, provided you have got the appropriate certificate (not included in delivery; see tip in the right
* Info-Box)
* Even convenient as cheaper replacement of the genuine part

Ved å bytte innsuget får man da full effekt hvis delene og utførelsen er TUV godkjent etc. med sertifikat for modifikasjonen (spesielle regler for tyskland). Hvis du ikke har strupet innsug trenger du ikke å bytte det hvis gummien er hel og det ikke suger falsk luft.


Etter det jeg kan se, så dreier mange av de andre delene (dusennadel/nåledyse , hauptduse/main jet /hoveddyse etc.) seg om ordinær omdysing av forgasseren og bytte av innsug etc.
Dette vil selvfølgelig gi effektøkning. Røret du ser på innsuget er for å koble på vakumslangen til andre trinn (høyre) for forgasseren som gir løft på forgassermembranet. I Dynojet settet som beskrevet i "Mekketips" økes volumet på vakumklokka med en mellomlagsring sånn at det blir raskere og høyere løft på forgasserdysen. Alt dette blir jo en slags trimming selv om komponentene inne i motoren ikke forandres.

Hvis du bytter luftfilter, dyser og evt. eksos så vil XT'en din oppføre seg som "trimma".


Hilz1

Geir

Endret: 03. mars 2010 20:00:19

Endret: 03. mars 2010 23:23:18

Remi Hansen
923
Vestby
Østlandet

04. mars 2010 00:06:44



Hallais.
Har ikke fått gjort noen ting enda. Har vært så masse styr med ny jobb,baby.etc....
Geir, jeg har ikke glemt deghappy må prøve å kommet en tur til deg hvis du enda har drevet da?

Mvh Remi

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

04. mars 2010 11:09:03

Hallais.
Har ikke fått gjort noen ting enda. Har vært så masse styr med ny jobb,baby.etc....
Geir, jeg har ikke glemt deghappy må prøve å kommet en tur til deg hvis du enda har drevet da?

Mvh Remi


Joda, jeg har drevet enda, pluss endel annet stæsj. Jeg har også dobbel rustfri eksos som også muligens passer på sykkelen din. Mål diameter på eksosrøret hvis du er interessert.

Per André Duestad
774
Flateby
Other

08. mars 2010 11:30:46

Joda, jeg har drevet enda, pluss endel annet stæsj. Jeg har også dobbel rustfri eksos som også muligens passer på sykkelen din. Mål diameter på eksosrøret hvis du er interessert.


hei Geir,
Hvis du ikke har solgt det rustfrie grenrøret vil jeg gjerne tinge på det blunk
Burde vel passe på 3aj´n min?

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

08. mars 2010 20:50:27

Tja, anlegget har sittet på en Husqvarna TE 610E så fremste rør passer nok ikke. Pottene derimot bør kunne passe på flere sykler med samme rørdiameter. Må få somlet meg til å få tatt bilde og lagt de ut for salg.

Hilz1

Geir happy