Home / Forum / Teknisk / Forgassertull, XT

Forgassertull, XT

Du må være et registrert OTC-medlem for å delta i forumet. Du kan registrere deg her

Author Message

Kristoffer Mjølhus
481
Klæbu
Other

18. februar 2009 09:30:21

Når det er rundt 0 grader, og vått på veien stopper XT'n hele tiden! Har slitt med dette i hele vinter, og finner ikke ut av det. Fant ut at det var sprekk i luftfilterboksen, den er fikset. Har byttet luftfilter. Har renset tanken, og drenert forgasser.

Når den stopper, tar det 30-60 minutter før jeg kan kjøre videre, litt kjipt..

Får start på den etterhvert, men den stopper ved brått gasspådrag eller litt motstand.
Så jeg har begynt å lure på om det kan være noe med den der sekundærforgasseren? Hvis den ikke fungerer (fryser eller noe) vil det gjøre at motoren kveles ved brått gasspådrag? Eller er den kun et supplement til primær'n, sånn at sykkelen egentlig kan kjøre uten den?

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

18. februar 2009 10:26:52

Når det er rundt 0 grader, og vått på veien stopper XT'n hele tiden! Har slitt med dette i hele vinter, og finner ikke ut av det. Fant ut at det var sprekk i luftfilterboksen, den er fikset. Har byttet luftfilter. Har renset tanken, og drenert forgasser.

Når den stopper, tar det 30-60 minutter før jeg kan kjøre videre, litt kjipt..

Får start på den etterhvert, men den stopper ved brått gasspådrag eller litt motstand.
Så jeg har begynt å lure på om det kan være noe med den der sekundærforgasseren? Hvis den ikke fungerer (fryser eller noe) vil det gjøre at motoren kveles ved brått gasspådrag? Eller er den kun et supplement til primær'n, sånn at sykkelen egentlig kan kjøre uten den?



Dette høres ut som forgasserising som er mest plagsomt litt under null grader i fuktig vær. Jeg hadde samme problem på min TTR 600 som har veldig lik forgasser som XT'en. Sekundærforgasseren er vakumstyrt av gasspådraget og slår inn litt etter primærforgasseren. På pen putrekjøring brukes den nesten ikke. Grunnen til at det plutselig funker etter 30-60 minutter, er at varmen fra motoren har smeltet isen i forgasser dysene.

Resept:

Større forgasser dyser, fås opp til 1,76mm. Jeg valgte 1,66 i stedet for orginalen på 1,5mm: http://www.otc-mc.org/nor/mekketips/forgasserdyse

Det beste er å nok bestille seg et Dynojet sett: http://www.otc-mc.org/nor/mekketips/dynojet Da får du litt ekstra HK også.

Varmeisolere forgasseren: http://www.otc-mc.org/nor/mekketips/varmeisolering

Forvarming av innsugingsluft: http://www.otc-mc.org/nor/mekketips/forgasser

I tillegg fant jeg ut at sykkelen startet lettere og gikk jevnere med Irridium plugg:
http://www.otc-mc.org/nor/mekketi..._plugg_skal_jeg_ha_til_gretten_motor

Operasjonene over krever jo litt mekking, men er hverken dyrt eller veldig vanskelig hvis du har litt mekke erfaring. Det funka på min forgasser ihvertfall. TTR'en gikk veldig mye bedre etterpå. Det ble så bra at jeg nesten holdt følge med råtass KTM gutta...

Geir happy

Endret: 18. februar 2009 10:29:59

Kristoffer Mjølhus
481
Klæbu
Other

18. februar 2009 12:52:49

Oi, takk for den! Det var mange gode tips ja happy

Det er kanskje ikke noe galt da, bare modifiseringer som skal til for å fikse problemet altså? Fusket/stoppet TT'n før du gjorde disse grepene?

Jeg har kjørt XT350 på vinter tidligere, opptil flere forskjellige, og hadde aldri noe sånt trøbbel med de. Mulig de er bedre designet til å klare seg på 0-føre?

Kristoffer

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

18. februar 2009 13:12:38

Oi, takk for den! Det var mange gode tips ja happy

Det er kanskje ikke noe galt da, bare modifiseringer som skal til for å fikse problemet altså? Fusket/stoppet TT'n før du gjorde disse grepene?

Jeg har kjørt XT350 på vinter tidligere, opptil flere forskjellige, og hadde aldri noe sånt trøbbel med de. Mulig de er bedre designet til å klare seg på 0-føre?

Kristoffer


Jepp, min 2004 modell TTR600 var ganske gretten i kaldt vær før ingrepene. Siden den var en av de siste av denne modellen som ble solgt i Norge, mistenker jeg at den var strupt mye ned for å komme innenfor moderne avgasskrav. Eldre modeller har mindre problemer da disse tillates "nok mat" i forgasseren, og har større forgasserdyser. Nå har jeg XT 660 Z tenere med innsprøytning som ikke har dyser som kan fryse. Men så kan jeg ikke hente ekstra HK med garasjemekking heller da...

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

21. februar 2009 11:10:38

Jeg kom på en ting. Jeg har tidligere hatt en XT-600 88-modell som var bruktimportert fra Tyskland. Der leveres enkelte modeller med redusert effekt og nedtunet forgasser. Hvis sykkelen din er det så kan det hende at det sitter veldig små originaldyser på sykkelen din. Små dyser har lett for å fryse. Sjekk effekten som er oppgitt i vognkortet, mindre enn 30kW? Prøv med større dyser uansett.

Lykke til blunk

Jarle Bjørgeengen
265
Oslo
Østlandet

23. februar 2009 10:42:39

Når det er rundt 0 grader, og vått på veien stopper XT'n hele tiden! Har slitt med dette i hele vinter, og finner ikke ut av det. Fant ut at det var sprekk i luftfilterboksen, den er fikset. Har byttet luftfilter. Har renset tanken, og drenert forgasser.

Når den stopper, tar det 30-60 minutter før jeg kan kjøre videre, litt kjipt..

Får start på den etterhvert, men den stopper ved brått gasspådrag eller litt motstand.
Så jeg har begynt å lure på om det kan være noe med den der sekundærforgasseren? Hvis den ikke fungerer (fryser eller noe) vil det gjøre at motoren kveles ved brått gasspådrag? Eller er den kun et supplement til primær'n, sånn at sykkelen egentlig kan kjøre uten den?



I tillegg til tipsene som er kommet, kan jeg anbefale "varmekabler" rund flottørkammeret. Jeg laget dette på en suzuki rmx 250 i enduroløp som hadde konstant problemer med ising om vinteren.

Du må først isolere (med epoksylim e.l.) mot metallet på flottørkammeret. Så trenger du motstandstråd hvor lengden*nominell motstand passer til effekten du ønsker å påføre. (det er ikke mange watt som skal til. 10 watt kanskje) Hvis du regner med at generatoren gir ca 14 volt blir det en motstand på ca 20 ohm i tråden for å generere 10 watt.

Bak det hele inn i epoksylim/pasta for å holde det på plass, og isolere elektrisk.

- Jarle B.

Kristoffer Mjølhus
481
Klæbu
Other

23. februar 2009 13:21:44

Større dyser er bestilt happy Prøvde å starte opp i helga, men da ville den ikke starte engang, bare et smell i potta av og til.

Sjekket vognkort, og det står ingenting om effekt der.. Da regner jeg med at den er orginal, det hadde vel stått hvis den var strupet?

Jarle: Når det gjelder varmetråd, sjekket ELFA. Men: skal jeg eventuelt velge 0,3mm eller 0,5mm?
0,3 har motstand på 19ohm pr meter. For å få 20ohm med 0,5mm må jeg bruke 3 meter. Det blir vel litt langt for å surre rundt flottørkammeret? Det må vel være en viss avstand mellom tråden for hver runde også?

Geir: Den der forvarmingen til luftfilterboksen (slangen mot eksosanlegget), vil ikke den ta inn vann til luftfilterboksen?

Jarle Bjørgeengen
265
Oslo
Østlandet

23. februar 2009 13:48:18


Jarle: Når det gjelder varmetråd, sjekket ELFA. Men: skal jeg eventuelt velge 0,3mm eller 0,5mm?
0,3 har motstand på 19ohm pr meter. For å få 20ohm med 0,5mm må jeg bruke 3 meter. Det blir vel litt langt for å surre rundt flottørkammeret? Det må vel være en viss avstand mellom tråden for hver runde også?


Ville prøvd å få tak i noe med mere motstand ja, siden det er såpass kort avstand.

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

23. februar 2009 14:17:01

Større dyser er bestilt happy Prøvde å starte opp i helga, men da ville den ikke starte engang, bare et smell i potta av og til.

Sjekket vognkort, og det står ingenting om effekt der.. Da regner jeg med at den er orginal, det hadde vel stått hvis den var strupet?

Jarle: Når det gjelder varmetråd, sjekket ELFA. Men: skal jeg eventuelt velge 0,3mm eller 0,5mm?
0,3 har motstand på 19ohm pr meter. For å få 20ohm med 0,5mm må jeg bruke 3 meter. Det blir vel litt langt for å surre rundt flottørkammeret? Det må vel være en viss avstand mellom tråden for hver runde også?

Geir: Den der forvarmingen til luftfilterboksen (slangen mot eksosanlegget), vil ikke den ta inn vann til luftfilterboksen?



Hvis årsmodell og førstegangsreg i Norge er samme årstall, så er den høyst sannsynlig original norsk med oprinnelig antall HK.

Joda, forvarmerslangen hjalp endel på isingen, men jeg måtte pakke inn forgasseren i gummi i tillegg. Jeg har ikke vært plaget med vann i luftfilterboksen. Jeg tipper den jo oppover når jeg passerer dype elver... Gummiplatene på sidene gjør at spillvarmen fra motoren varmer opp forgasseren. Varmetråder er nok enda bedre siden det da alltid vil være plussgrader i flottørhuset. Hoveddysa sitter jo i "taket" på flottørhuset. Hvis du ikke får motstandstråd som passer, så kan du jo bruke varmefilm for styreholker? http://www.otc-mc.org/nor/mekketips/kald

Effekten på 20watt er omtrent passe. Hva med å lime filmen mellom to små gummi matter, f.eks fra dekkslange, og stripse den på undersiden av forgasseren? Husk å forsegle alle koblinger med silikon el. lign sånn at det ikke kan bli jordingsfeil eller gnist. Ellers så kan det jo bli (knall) varmt hvis forgasseren lekker....





Endret: 23. februar 2009 14:18:08

Endret: 23. februar 2009 20:30:49

Kristoffer Mjølhus
481
Klæbu
Other

02. mars 2009 08:23:04

Hvis årsmodell og førstegangsreg i Norge er samme årstall, så er den høyst sannsynlig original norsk med oprinnelig antall HK.

Joda, forvarmerslangen hjalp endel på isingen, men jeg måtte pakke inn forgasseren i gummi i tillegg. Jeg har ikke vært plaget med vann i luftfilterboksen. Jeg tipper den jo oppover når jeg passerer dype elver... Gummiplatene på sidene gjør at spillvarmen fra motoren varmer opp forgasseren. Varmetråder er nok enda bedre siden det da alltid vil være plussgrader i flottørhuset. Hoveddysa sitter jo i "taket" på flottørhuset. Hvis du ikke får motstandstråd som passer, så kan du jo bruke varmefilm for styreholker? http://www.otc-mc.org/nor/mekketips/kald

Effekten på 20watt er omtrent passe. Hva med å lime filmen mellom to små gummi matter, f.eks fra dekkslange, og stripse den på undersiden av forgasseren? Husk å forsegle alle koblinger med silikon el. lign sånn at det ikke kan bli jordingsfeil eller gnist. Ellers så kan det jo bli (knall) varmt hvis forgasseren lekker....


Jeg byttet dyse i hovedforgasseren i helga. Den som sto der fra før var bare 120, jeg satte inn 150. Det var 120 i sekundærgasseren også, men den byttet jeg ikke. I følge http://xt600.de/xt_werkstatt/_tec...artungsdaten/wartungsdaten_xt600.htm skal 2kf modellen ha 135 i hovedforgasseren, og 120 i den andre. Så det er mulig den var strupet ned likevel?! Det er byttet eksosanlegg, men hvis man dyser om i forbindelse med eksosbytte, setter man vel inn større dyse? Kjørte i dag, og det gikk bra. Kan jeg risikere at pluggen soter ned eller noe sånt nå med så stor dyse?

Endret: 02. mars 2009 08:23:45

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

02. mars 2009 11:08:59

Jeg byttet dyse i hovedforgasseren i helga. Den som sto der fra før var bare 120, jeg satte inn 150. Det var 120 i sekundærgasseren også, men den byttet jeg ikke. I følge http://xt600.de/xt_werkstatt/_tec...artungsdaten/wartungsdaten_xt600.htm skal 2kf modellen ha 135 i hovedforgasseren, og 120 i den andre. Så det er mulig den var strupet ned likevel?! Det er byttet eksosanlegg, men hvis man dyser om i forbindelse med eksosbytte, setter man vel inn større dyse? Kjørte i dag, og det gikk bra. Kan jeg risikere at pluggen soter ned eller noe sånt nå med så stor dyse?


Det er liten sjangs for at du vil merke noe på pluggen for såpass lten forandring i dysestørrelse. Jeg hadde 166 dyse uten å merke noe. Men jeg hadde som vane å ta av gummisnorkelen på luftfilteret om sommeren, og boret opp gnistfangeren inne i eksosen noe. Siden eksosen din er byttet så blir det sikkert helt bra. Hvis pluggen soter så er det nok heller at en "godt voksen" sykkel som din bruker litt olje.

God tur, forhåpentligvis uten ising... blunk