Home / Forum / Teknisk / Ny sykkel, nye utfordringer

Ny sykkel, nye utfordringer

Du må være et registrert OTC-medlem for å delta i forumet. Du kan registrere deg her

Author Message

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

18. april 2009 19:37:38

Jeg har endelig fått meg en KTM 950 Adventure 2005. Og den har bare gått 15000km da blir det ikke mye mekking (trodde jeg).

Når jeg starter den opp virker det som den ene sylinderen (bakre) ikke henger helt med. Når jeg kjører og drar på litt så virker det som den er i orden. Men når jeg kjører jevnt uten særlig belastning så lugger den, rykker og napper. Det kommer poff poff lyder ut av pottene (i tillegg til den lyden som skal være der happy. I det jeg gir forsiktig gass virker den motvillig og det er akkurat som den går på en sylinder. Når den er varm og jeg lar den gå på tunggang så går den fint på begge sylindere men det smeller en del i pottene (poff poff) suspicious .

Jeg har bytta plugg på bakre sylinder. Det lukter bensin av pluggen når jeg tar den ut. Jeg har sjekka at det er gnist.

Jeg mistenker at den får for mye bensin på den bakre sylinderen. Kan det være flottørventilen som ikke lukker pga urenheter? Hvis denne ikke lukker helt og det renner over hvor går bensinen? Inn i sylinderen eller renner det ut som på andre sykler?

Har hatt av tankene og sett etter løse slanger og klemte slanger men kan ikke se noe galt.

Er det noen av dere som har noen tips?

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

19. april 2009 09:48:07


Hei. jeg har sjekket litt på nette for deg. Det ser ut som det varierer hva slags forgasser dyser det sitter i KTM'en. Jeg vet at flere sykler går nappete med originaldysene. Selv om ditt tilfelle hørtes mere alvorlig ut enn bare dysene?

Litt tips om forgasser justering for KTM'en her:

http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prodkt09,950Adventurer.html

pluss noen lenker fra Advrider

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=35539

Det er flere i OTC som har samme sykkel som deg. Flere tips der ute?

Geir happy

Inge Fossen
726
Kristiansund
Vestlandet

19. april 2009 12:15:37

det kan være flere ting, men det mest sansynlige er det som kalles "surging" kutt lufteslangen som går ut fra luftfilter boksen slik at bare 3-5 cm stikker ut (tror det var slik happy - hvis dette er årsaken kan du merke det ved at supmomene variere litt med hvilken vindretning det er i omgivelsene.....

- ellers er jo en forgasser synkronisering kanskje verdt et forsøk - er resten orginalt eller er det gjort noe med luftinntak/filter boks?


ganske sikkerpå at alt er bra etter å justere forgasser lufing og evt synkronisering!!

Lykke til med konge - sykkel!! happy

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

19. april 2009 12:37:05

Takker for tips.

Sykkelen er helt original og har nettopp hat 15000km service hos forhandler. Jeg mistenker kanskje at den har stått en stund og kanskje noe har tettet seg. Fikk ett tips om å prøve å kjøre den litt på en annen bensin. For eksempel Shell V-power. Den skulle vist ha en viss renseeffekt. Kan det stemme?

Truls Hay Iversen
828
Østlandet

19. april 2009 12:59:13

Du må nok regne med å bruke forgasser-rens for å få det helt rent. På slangene som Inge Fossen prater om kan du strupe dem med en strips slik at lufta flyter saktere gjennom. Det vil begrense rykking og napping mens du kjører i jevn fart. Ellers er det nok bare en rens eller justering av gassere som trengs.

Inge Fossen
726
Kristiansund
Vestlandet

19. april 2009 13:16:06

hvis disse syptomene kom etter at den var på verksted - er det gaanske sikkert at det er de to lufte slangene (sorte som kommer ut fra luftfilterboksen og fuftes ved starteren - midt under boksen ). du kan prøve å bruke et skruhjern og flutte på de slik at de lufter i en litt annen retning til å begynne med bare for å se om det er dette som er problemet. det er vel skjeldent det er noen problemer med bensin osv hvis ikke sykkelen har stått veldig lenge da - jeg ville startet med det enkle - luftingen fikses på 15 minutter. Du kan jo også høre om det ble foretatt en synkronisering på servicen - det bør gjøres med jamne mellomrom, men jeg tvilere vel på om det er årsaken i dette tilfellet....

hvordan er det forresten med ulike forgasser kjemikalier - det er vel en del stoffer som ikke skal benyttes på de gasserne?? - men her har jeg ikke full oversikt. v-power er vel greit hvis den ikke har stått i tanken til forhandleren i evigheter da......

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

19. april 2009 14:21:48

Selger, som er Beviks i Sverige, sa ihvertfall at jeg ikke burde prøve diverse forgasserrensemidler til bil som tilsettes besinen. Det var en del sterke stoffer der som ikke var bra for motorsykler.

Inge Fossen
726
Kristiansund
Vestlandet

19. april 2009 20:46:12

Selger, som er Beviks i Sverige, sa ihvertfall at jeg ikke burde prøve diverse forgasserrensemidler til bil som tilsettes besinen. Det var en del sterke stoffer der som ikke var bra for motorsykler.


du får holde oss underrettet da! håper du er ute å kjører rykkfritt allerede!

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

19. april 2009 21:36:40

Nei det rykker fortsatt litt.

Nå har jeg tatt av tankene og diverse deksler. Jeg har sjekket slanger igjen. Ingen i klem og aller er koblet på. Stusset litt på en slange som er koblet til bakenden på bensinpumpa. Den går bare opp ett stykke og så ned igjen og er åpen i enden (høyre side). Er det en slags lufteslange?

Jeg tok av luftfilter og kikket ned iforgasserene. Tok ut alle de 3 dysene i hver forgasser og sjekket at de var åpne. Den ene virket litt tett men den hadde ett veldig lite hull i utgangspunktet. Alt så ellers bra ut rundt forgasserene.

Jeg tømte begge tankene og fylte opp med Shell V-power. Kjørte igang og alt virket egentlig bra helt til jeg slo av choken. Da begynte det å poffe i pottene igjen og det nappet litt. Ved pådrag virker det som alt er i orden. Ved tunggang går motoren fint men det sier poff poff i pottene. De blir forresten veldig varme. Er det normalt eller er det pga at jeg kjører med "afterburner"? Jeg tenker at hvis det slippes mye uforbrent bensin ut i eksosen så brenner det vel opp der og det er kanskje det som sier poff poff. Denne sykkelen tilsetter jo friskluft i eksosen også.

Jeg tror jeg må gå for en full forgasserdemontering og rens + synkronisering. Hvis det er urenheter i forgasseren så tetter vel dysene seg med en gang igjen selv om jeg har blåst de rene.

Jeg får ta en prat med forhandler i morgen. Jeg har jo garanti men vil helst slippe å kjøre til Lindkøping. Den er i hvertfall kjørbar. Og du verden for en fantastisk sykkel å kjøre. Det er en "kongesykkel"! Gleder meg til problemet er løst.

Med tanke på å sette bort jobben. Er det forresten noen her som har erfaring med AMD i Oslo (som selger KTM). Eller er det best å sette jobben bort til Spinnin Wheel på Mysen (som er en ren KTM forhandler)?

Endret: 19. april 2009 21:45:05

Inge Fossen
726
Kristiansund
Vestlandet

19. april 2009 22:08:29

NOEN KOMMENTARER I TEKSTEN

Nei det rykker fortsatt litt.

Nå har jeg tatt av tankene og diverse deksler. Jeg har sjekket slanger igjen. Ingen i klem og aller er koblet på. Stusset litt på en slange som er koblet til bakenden på bensinpumpa. Den går bare opp ett stykke og så ned igjen og er åpen i enden (høyre side). Er det en slags lufteslange? JA DET ER LUFTING

Jeg tok av luftfilter og kikket ned iforgasserene. Tok ut alle de 3 dysene i hver forgasser og sjekket at de var åpne. Den ene virket litt tett men den hadde ett veldig lite hull i utgangspunktet. Alt så ellers bra ut rundt forgasserene.

Jeg tømte begge tankene og fylte opp med Shell V-power. Kjørte igang og alt virket egentlig bra helt til jeg slo av choken. Da begynte det å poffe i pottene igjen og det nappet litt. Ved pådrag virker det som alt er i orden. Ved tunggang går motoren fint men det sier poff poff i pottene. De blir forresten veldig varme. Er det normalt eller er det pga at jeg kjører med "afterburner"? JA POTTENE ER VELDIG VARME - KOMMER NOK AVKATALYSATOREN PÅ INNSIDEN.... Jeg tenker at hvis det slippes mye uforbrent bensin ut i eksosen så brenner det vel opp der og det er kanskje det som sier poff poff. Denne sykkelen tilsetter jo friskluft i eksosen også. DET HØRES MERKELIG UT AT DEN IKKE GÅR HELT RET PÅ TOMGANG - SOM NEVNT FORRANN KAN DU JO SJEKKE AT CHOKE KABELEN IKKE ER I STREKK ELLER NOE I DEN RETNING

Jeg tror jeg må gå for en full forgasserdemontering og rens + synkronisering. Hvis det er urenheter i forgasseren så tetter vel dysene seg med en gang igjen selv om jeg har blåst de rene.
MED DET SAMME DU SKRUR PÅ GASSERNE - SJEKK OM LUFT/BENSIN BLANDINGSSKRUENE ER STILT PÅ 2,5 OMDREININGER UT ... DU FINNER DE PÅ UNDERSIDEN AV GASSERNE OG DE PEKER MOTHVERANDRE PÅ EN MÅTE - KAN VÆRE LITT VANSKELIG Å SKRU PÅ MENS GASSERNE ER MONTERT PÅ SYKKELEN - DE SKAL SKRUES FORSIKTIG TIL OG SÅ SKRUES 2,5 (ELLER VAR DET 2,25 SE MANUAL) RUNDER UT.

Jeg får ta en prat med forhandler i morgen. Jeg har jo garanti men vil helst slippe å kjøre til Lindkøping. Den er i hvertfall kjørbar. Og du verden for en fantastisk sykkel å kjøre. Det er en "kongesykkel"! Gleder meg til problemet er løst. JEG HAR 70 000 KM MED LC8 - OG ER FRELST happy

Med tanke på å sette bort jobben. Er det forresten noen her som har erfaring med AMD i Oslo (som selger KTM). Eller er det best å sette jobben bort til Spinnin Wheel på Mysen (som er en ren KTM forhandler)?
SW HAR ET VELDIG GODT RYKTE!

Toni Airisniemi
708
Malvik
Midtnorge

19. april 2009 21:42:09

Hej och stort grattis till en formidabelt maskuln hoj! (har en sjöl, 950 adv S -04, 3800mil). Poff poff ljuden kan komma av tjyvluft till forgasare.
Du kan prova og spraya startgas in under mittfacket mellan tankarna. Ta bort sadel först. Förändras turtalen har gummigamasjen till bakre blivit dåligt påsatt eller att den har sklit opp. Enkel åtgärd och vanlig åkomma. Andra alternativet är felställd choke, går fett. Hade samma fel med min, massa poff poff vid gassläpp. Gamasjerna gav tjyvluft... Lycka till med mc:n!
Cheeers Toni

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

19. april 2009 22:01:05

Jeg skal forsøke startgass trikset i morgen. Hørtes ut som en god ide.

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

20. april 2009 19:52:23

Jeg har kjøpt startspray og testet litt. Jeg kjørte sykkelen varm (ingen poffing på choke). Så sprøyta jeg litt inn mellom tankenen fremover mens den gikk på tunggang. Det skjedde ikke noe med en gang så jeg sprøyta litt til og litt til. Da sakket den først i turtall og så økte den litt og tilbake. Forsøkte det en del ganger og det samme gjentok seg. Poffingen forsvant også når dette skjedde, men kom tilbake.

Det jeg er usikker på er om kanskje startgassen fant veien frem til "trompeten" som står foran luftfilteret og inn i motoren.

Men uansett så bør jeg vel starte en demontering igjen og sjekke at disse gummislangene som forgasserene sitter på er i orden.

Og choke kabelen har slakk når den ikke er på så jeg tror den skal være i orden.

Endret: 20. april 2009 19:59:05

Truls Hay Iversen
828
Østlandet

20. april 2009 21:22:59

Jeg har kjøpt startspray og testet litt. Jeg kjørte sykkelen varm (ingen poffing på choke). Så sprøyta jeg litt inn mellom tankenen fremover mens den gikk på tunggang. Det skjedde ikke noe med en gang så jeg sprøyta litt til og litt til. Da sakket den først i turtall og så økte den litt og tilbake. Forsøkte det en del ganger og det samme gjentok seg. Poffingen forsvant også når dette skjedde, men kom tilbake.

Det jeg er usikker på er om kanskje startgassen fant veien frem til "trompeten" som står foran luftfilteret og inn i motoren.

Men uansett så bør jeg vel starte en demontering igjen og sjekke at disse gummislangene som forgasserene sitter på er i orden.

Og choke kabelen har slakk når den ikke er på så jeg tror den skal være i orden.


Har du poffing i pottene bare på tomgang? Hvilken farge er det på tennpluggene? Er en av dem sotet er det for mye bensin i forhold til luft, er den lys i fargen og ser overopphetet ut er det for lite bensin. Er den sotet er ikke luftlekkasjer etter forgasser problemet. Som tidligere nevnt kan choke-spjellet ha hengt seg oppe. (Dette trekkes tilbake av en fjær i forgasseren).

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

20. april 2009 22:34:45

Den poffer også i tillegg til rykking og napping når jeg kjører jevnt på lav belastning. Sist jeg hadde ute bakre plugg luktet den bensin og var ganske fuktig. Men jeg føler at sykkelen går litt bedre nå enn i starten. I perioder virke den OK når jeg kjører. Men den er ikke frisk. Jeg får sjekke choken i forgasseren.

Takk for all hjelp så langt.

Inge Fossen
726
Kristiansund
Vestlandet

21. april 2009 07:28:32

Du kommer til klemmene som fester gasserne fra de trekantede "lukene" på hver side av luftfilterboksen - det er nok uansett en god ide og løsne og forsikkre seg om at de står riktig i muffene.

litt puffing skal det jo være på den, men hvis den ikke går helt fint når den står i ro er noe galt - at den varierer litt på tomgang er ikke unormalt, og en synkronisering hjelper gjerne på det...

har du sjekket at alle vakumslangene er festet riktig på baksiden av LF-boksen? siden dette kom etter service er det nærliggende å tro at det er noe med hvordan den er satt sammen igjen tenkte jeg....

lykke til!

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

21. april 2009 16:10:58

Nå har jeg fått akksept på å sette inn sykkelen hos Spinin wheels (dekkes av garanti) så da håper jeg de fikser det.

Har man garanti så har man garanti.

Erik Leif Eriksson
8
Drammen
Østlandet

22. april 2009 19:03:42

Gratulerer med ny sykkel !
Håper at SW finner ut av problemet på en rask og grei måte.
Jeg har også hatt litt trøbbel med min 950, i fjor:
Noen ganger ved oppstart kom motoren greit i gang, men stoppet etter en liten stund. Ikke ofte, men utrolig irriterende!
Mistanken gikk til bensinpumpa, men jeg gjorde ikke noe med det, før i år. Den sitter utrolig trangt til, under motoren. Pumpa er trykkstyrt, og det viste seg at kontaktene på det innebygde releet, var brent bort. Pumpa er identisk med det som sitter på Africa Twin, og kosta meg 1500.-
Nå er alt i orden, men at en bensinpumpe gir opp etter 45000 km er for dårlig.


Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

22. april 2009 20:44:38

Takk for det. Du tror vel at jeg hermer etter deg nå? Først blå elefant og nå svart KTM 950 A. Men jeg syns den er tøffest i svart så da lette jeg til jeg fant en. Det endte med at jeg importerte den fra Sverige. Men jeg hadde vel ikke forventet meg problemer med en sykkel som har gått kun 15000km og nettopp har vært på service. Men den har nok bare litt rusk i halsen etter å ha stått en stund i butikken. Jeg er ellers veldig fornøyd med den. Veldig lettkjørt og sprek. Jeg ser frem til denne sesongen.

Endret: 22. april 2009 20:44:52

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

30. april 2009 20:37:40

Hei
Nå har jeg henta sykkelen hos Spinnin Wheels. De har demontert og renset forgasserene + justert. Det var noen tette dyser. Sykkelen går nå fint når jeg kjører men det er fortsatt mye poffing i pottene. Spesielt når jeg slipper gassen i nedoverbakker og fortsatt en del på tungang (men ikke hele tiden). Jeg kjenner også en del nykking når jeg kjører under 3000 r/min.
Gutta på SW var så stressa og hadde nesten ikke tid til å snakke med meg. Men sånn det ser ut nå så virker den ikke helt frisk. Jeg får kjøre den litt og se om noe endrer seg og eventuelt komme tilbake til SW når vårrushet har roet seg litt.