Home / Forum / Teknisk / Ny sykkel, nye utfordringer

Ny sykkel, nye utfordringer

Du må være et registrert OTC-medlem for å delta i forumet. Du kan registrere deg her

Author Message

Truls Hay Iversen
828
Østlandet

30. april 2009 23:13:15

Hei
Nå har jeg henta sykkelen hos Spinnin Wheels. De har demontert og renset forgasserene + justert. Det var noen tette dyser. Sykkelen går nå fint når jeg kjører men det er fortsatt mye poffing i pottene. Spesielt når jeg slipper gassen i nedoverbakker og fortsatt en del på tungang (men ikke hele tiden). Jeg kjenner også en del nykking når jeg kjører under 3000 r/min.
Gutta på SW var så stressa og hadde nesten ikke tid til å snakke med meg. Men sånn det ser ut nå så virker den ikke helt frisk. Jeg får kjøre den litt og se om noe endrer seg og eventuelt komme tilbake til SW når vårrushet har roet seg litt.


Poffing i pottene når du slipper gassen er helt normalt som original. Den nykkingen du snakker om kan være en ventil som sitter for nærme rammerøret som slamrer og åpner litt på grunn av at den ligger inntil ramma. Denne ventilen har du to av, en sitter bak på luftfilterboksen og den andre henger i gummi på høyre side rett bak radiatoren over fremre sylinder. Det beste du kan gjøre er å fjerne begge disse og plugge stussene på forgasserene. Eneste formålet med disse er å begrense effekten i 2 og 3 gir, pga støykrav. For å fjerne poffingen i pottene må blandingen justeres litt fetere. Det beste er å spandere nye potter. LeoVince er bra saker, da får du i tillegg rustfritt mellomrør og så er dem ikke så dyre. ca 5000.
Da kan du også fjerne SAS-opplegget som er overflødig. Jeg har gjort dette på min og går klokkerent nå.

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

04. mai 2009 20:36:37

Mye bra tips her. Jeg får gjøre noen forsøk med å koble ut disse ventilene. Når du sier SAS opplegget er det det systemet som tilfører luft til eksosen du mener da?

Truls Hay Iversen
828
Østlandet

05. mai 2009 01:57:56

Mye bra tips her. Jeg får gjøre noen forsøk med å koble ut disse ventilene. Når du sier SAS opplegget er det det systemet som tilfører luft til eksosen du mener da?


Nettopp. Bestilte lokk fra USA for å tette der "reed" ventilene sitter på sylinderene. Mulig de også kan kjøpes her i norge også. Kan bestilles her: http://www.ktmtwins.com/950adventure/lc8plates.html

Eller her: http://www.adventurersworkshop.co...;Category_Code=RAID_BLOCK_OFF_PLATES

Endret: 05. mai 2009 02:02:47

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

06. mai 2009 22:56:04

Ja da bærer det inn til SW igjen. Det har blitt en KTM garantisak. Ikke dårlig. Vi får håpe de får den til å funke skikkelig nå da.

Trygve U. Skar
538
Fagerstrand
Østlandet

06. mai 2009 23:28:51

Forventer du at du kan kjøre ned mot eller under 3000rpm!? Jeg kan ikke det på min 990 annet enn på de par første girene... 3500 og oppover er greit ved moderat belasting. Jeg har ikke tenkt at det er en mangel på noe vis... Huska at rødfeltet er laaaangt opp happy

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

07. mai 2009 21:41:05

Nei. Riktignok er jeg borskjemt etter å ha kjørt med Ducati motor noen år (som har ett kjempemoment fra tunggang) men det er ikke tvil om at det er noe som ikke stemmer med denne sykkelen. Jeg prøvde en 990 for noen år siden og den var ikke slik. Når jeg kjører med lav belastning og motoren går lett da begynner den å smelle og nykke. Kjører jeg ned en slakk bakke (uten å motorbremse noe særlig) så smeller det hele tiden. Og på tunggang. Vi får se hva de finner ut av.

Trygve U. Skar
538
Fagerstrand
Østlandet

07. mai 2009 21:52:16


Lykke til. Håper det løser seg happy

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

20. mai 2009 00:00:17

Hei igjen. Nå har SW sjekket at kammene mine er montert riktig. Det var vist en serie med sykler som ble levert med feilmonterte kammer. Men mine var OK. De kunne heller ikke finne noen andre feil. Så vi endte opp med å justere opp nålene i forgasserene ett hakk for å få litt fetere blanding. Det viser seg å hjelpe for smelling i pottene. Det er merkbart mindre smelling nå og ingenting på tunggang. Men jeg har fortsatt nykking på lav belastning (3000-4000 rpm). Hvis jeg gir forsiktig gass og holder jevnt turtall så kan jeg kjenne på luftfilterboksen at det er tilbakeslag i forgasseren(e) innimellom. Jeg kjenner også på den lille vakumslangen at det kommer trykk av og til når det smeller. Hva kan være årsak til tilbakeslag i forgasserene? Jeg ser også at det er spor etter bensin i lokket i luftfilterboksen rett over bakre forgasser. Dette skjer ikke på tunggang bare når jeg så vidt åpner gassen (typisk bykjøring).

Truls Hay Iversen
828
Østlandet

20. mai 2009 01:04:08

Hei igjen. Nå har SW sjekket at kammene mine er montert riktig. Det var vist en serie med sykler som ble levert med feilmonterte kammer. Men mine var OK. De kunne heller ikke finne noen andre feil. Så vi endte opp med å justere opp nålene i forgasserene ett hakk for å få litt fetere blanding. Det viser seg å hjelpe for smelling i pottene. Det er merkbart mindre smelling nå og ingenting på tunggang. Men jeg har fortsatt nykking på lav belastning (3000-4000 rpm). Hvis jeg gir forsiktig gass og holder jevnt turtall så kan jeg kjenne på luftfilterboksen at det er tilbakeslag i forgasseren(e) innimellom. Jeg kjenner også på den lille vakumslangen at det kommer trykk av og til når det smeller. Hva kan være årsak til tilbakeslag i forgasserene? Jeg ser også at det er spor etter bensin i lokket i luftfilterboksen rett over bakre forgasser. Dette skjer ikke på tunggang bare når jeg så vidt åpner gassen (typisk bykjøring).


Rart dem ikke finner ut av det på SW. Har du sjekket den kontakten som er for å endre fortenningen hvis du kjører på bensin under 92okt. Denne skal være koblet til. Den henger i en løs ledning i nærheten av bakre sylinder, hvis jeg ikke husker feil.

Rune Emblemsvåg
592
Skedsmokorset
Østlandet

25. mai 2009 23:00:55

KTM endelig frisk happy (håper jeg)
Jeg kom til å tenke på at jeg kunne gjøre en test der jeg strammet choke vaieren på den bakre forgasseren for å gi den fetere blanding. Det var det som skulle til. Tilbakeslagene i forgasseren ble borte. Aha tenkte jeg. Da har vi funnet sykdommen. Men hvilken medisin skal til? Etter tips fra SW så justerte jeg opp nåla på den bakre forgassern ett hakk til (og skrudde alt sammen igjen for n'te gang). Og det var det som skulle til tydeligvis. For nå maler den som enn katt. Jeg kjørte en times tid i kveld og all nykking er borte omg .

Så konklusjonen er at for mager blanding kan være årsaken hvis det er mye smelling og tilbakeslag. I tillegg hadde jeg nok noen tette dyser i starten.

Men jeg syns det er rart. Forrige eier må da ha hatt de samme problemene? Kanskje han bare har kjørt med den slik? Blandingsforholdet kan vel ikke endre seg så voldsomt sånn uten videre...

Jeg har også koblet ut EPC systemet. Og det ga merkbart økt (og lyd) effekt på 2-3 gear. SAS er det ikke lurt å koble ut så lenge man har originale potter med katalysator. De kan tette seg igjen etter hvert. Men det er ikke umulig at de blir byttet ut snart og da forsvinner også SAS systemet.