Home / Forum / Teknisk / Valg av dekk for sesongen 2010

Valg av dekk for sesongen 2010

You need to be a registered OTC member to get access to the forums. You can register here

Author Message

Claus Callsen
58
Stranda
Midtnorge

19. februar 2010 10:30:14

God dag godt folk og takk for sist. Fornuften vant til slutt og plastikk raketten ble byttet ut i Juli i fjor med en ny panzervogn..

Har komt dit hen at jeg skal til å bytte dekk på min R 1150 GS Adventure. Her har jeg tenkt å få på knaste dekk.

Så mitt spørsmål er:

Hva bør en velge av knaste dekk?? Jeg har hørt mye om Conti TKC 80. Det skal funke bra men ikke bra nok når en kommer på asfalt.

De to som får mest skryt på grus og asfalt er Metzeler og Pirelli sine.

Hva erfaringer fnnes blant folket i OTC?

Takker så mye for innspill.

Claus C



Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

19. februar 2010 13:26:12

Hva slags dekk du skal ha kommer jo helt an på hva du skal bruke sykkelen din til. Etter min erfaring er det kun knastedekk som gjelder hvis man ønsker å bedrive aktiv kjøring på grusveier. Min Yamaha XT 660 Tenere ble levert med MT 70. De var alt for dårlige på grus etter min smak. Jeg byttet til TKC- 80 første dagen... På Bukkerittet bruker jeg Pirelli MT 21. Siden du har en tung sykkel bør du imidlertid holde deg unna de rene Enduro dekkene. TKC 80 er et godt kompromiss, bra på alt, ikke best til noe. Du holder fint følge med R-folket på svingete veier og tørr asfalt. På våt asfalt er de naturlig nok noe dårligere.

Litt oppsummering om dekk finner du på linken under. Ønsker du mest touring egenskaper tar du ett av dekkene øverst på listen.


http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/Grusdekk


God tur!

Hilz1

Geir

Claus Callsen
58
Stranda
Midtnorge

19. februar 2010 14:12:09

Hva slags dekk du skal ha kommer jo helt an på hva du skal bruke sykkelen din til. Etter min erfaring er det kun knastedekk som gjelder hvis man ønsker å bedrive aktiv kjøring på grusveier. Min Yamaha XT 660 Tenere ble levert med MT 70. De var alt for dårlige på grus etter min smak. Jeg byttet til TKC- 80 første dagen... På Bukkerittet bruker jeg Pirelli MT 21. Siden du har en tung sykkel bør du imidlertid holde deg unna de rene Enduro dekkene. TKC 80 er et godt kompromiss, bra på alt, ikke best til noe. Du holder fint følge med R-folket på svingete veier og tørr asfalt. På våt asfalt er de naturlig nok noe dårligere.

Litt oppsummering om dekk finner du på linken under. Ønsker du mest touring egenskaper tar du ett av dekkene øverst på listen.


http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/Grusdekk

Hei og takker for innspillet.

Har stillt liggnende spm på andre forum og. Så jeg har vel bestemt meg for å prøve Heidenau K60. Ukjent for meg men mye brukt rundt om i verda og litt i Norge. MAnge som skryter.. Så vi får se hva dem duger til.

Claus
God tur!

Hilz1

Geir


Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

19. februar 2010 15:10:14



God tur Claus. Gi gjerne tilbakemelding på OTC-sidene om dine erfaringer.


Geir

Sven Åge Andersen
922
Rakkestad
Østlandet

19. februar 2010 20:19:20

God dag godt folk og takk for sist. Fornuften vant til slutt og plastikk raketten ble byttet ut i Juli i fjor med en ny panzervogn..

Har komt dit hen at jeg skal til å bytte dekk på min R 1150 GS Adventure. Her har jeg tenkt å få på knaste dekk.

Så mitt spørsmål er:

Hva bør en velge av knaste dekk?? Jeg har hørt mye om Conti TKC 80. Det skal funke bra men ikke bra nok når en kommer på asfalt.

De to som får mest skryt på grus og asfalt er Metzeler og Pirelli sine.

Hva erfaringer fnnes blant folket i OTC?

Takker så mye for innspill.

Claus C


Hei.

Har både xt x og tennere som jeg har brukt påbane ( Rudeskogen) og på grus
jeg kjører på Michelin T63 både forand og bak. Disse sitter veldig bra har slitt ut et sett med fotvilere blant annet. dette på asfalt bane


Sven Åge

Flemming Gammelager
899
Sarpsborg
Østlandet

19. februar 2010 21:51:31

Hei.

Har både xt x og tennere som jeg har brukt påbane ( Rudeskogen) og på grus
jeg kjører på Michelin T63 både forand og bak. Disse sitter veldig bra har slitt ut et sett med fotvilere blant annet. dette på asfalt bane


Sven Åge


Hei , vet du hvordan er disse i forhold til TKC 80 ?
Grep og kjørelengde ?
Blandet kjøring 70% grus 30% asfalt

Flemming

Claus Callsen
58
Stranda
Midtnorge

20. februar 2010 11:03:23

Hei , vet du hvordan er disse i forhold til TKC 80 ?
Grep og kjørelengde ?
Blandet kjøring 70% grus 30% asfalt

Flemming


Etter det jeg har lest på diverse forum fra både europa og USA så kan Heidenau skilte med bedre levetid.
Der var en italiener som hadde greid 13500 KM etter en "lengre" tur i Nord Afrika og hjem. Når han var komt hjem så hadde han 8mm bak og 9mm igjen på dekkene.
Det var under 60% asfalt og 40% grus mente han.

Jeg har fått litt trua på Heidenau dekkene.

Claus

Rufus Preiss
186
Stabbestad, Kragerø
Sørlandet

23. februar 2010 18:51:20

Etter det jeg har lest på diverse forum fra både europa og USA så kan Heidenau skilte med bedre levetid.
Der var en italiener som hadde greid 13500 KM etter en "lengre" tur i Nord Afrika og hjem. Når han var komt hjem så hadde han 8mm bak og 9mm igjen på dekkene.
Det var under 60% asfalt og 40% grus mente han.

Jeg har fått litt trua på Heidenau dekkene.

Claus


Jo men er det det som er viktig? At dekka skal vare lengst mulig? Såfall skal jeg lage noen i betong til deg happy
Gummiblanding er viktig, selv bruker jeg Metzler Karoo 2 foran og bak på min KTM620, og må bytte hvert år, men da veit jeg at de sitter når jeg trenger de, og de er ikke verst på veien heller.
Lurer på å prøve TKC 80, siden så mange snakker om den.

Claus Callsen
58
Stranda
Midtnorge

20. februar 2010 11:04:31

Hei.

Har både xt x og tennere som jeg har brukt påbane ( Rudeskogen) og på grus
jeg kjører på Michelin T63 både forand og bak. Disse sitter veldig bra har slitt ut et sett med fotvilere blant annet. dette på asfalt bane


Sven Åge


Hei,

Hvordan er Michelin sine på regnvåt asfalt vei?

Claus

Sven Åge Andersen
922
Rakkestad
Østlandet

20. februar 2010 18:44:23

Hei,

Hvordan er Michelin sine på regnvåt asfalt vei?

Claus


Hei,
Mine erfaringer er at de sitter godt ,når de slipper så slipper de kontrollert uten de store overaskelser. i og med at Yamaha har glemt å sette inn motor i XT,n så får man bra med km ut av dem også .
sitter godt på grus.

Sven Åge

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

20. februar 2010 21:06:26

Glemt å sette inn motor på XT'en? Jeg brukte opp fire bakdekk i fjor jeg. Et rallycross bakdekk varte jo bare noen uker. Nok motor da eller?

Hilz1

Geir
(Røyker ikke, bruker alle penga på dekk...)

Martin Seterosten
928
gulsvik
Østlandet

21. februar 2010 21:23:49

Glemt å sette inn motor på XT'en? Jeg brukte opp fire bakdekk i fjor jeg. Et rallycross bakdekk varte jo bare noen uker. Nok motor da eller?

Hilz1

Geir
(Røyker ikke, bruker alle penga på dekk...)


Nok motor, iallefall bra Torque i XT 600, den har vel 52NM på 5500 rpm. Den er ikke så hissig på turtall derimot, når jeg akselerer så fort jeg klarer ut av et kryss og bortover kjennes det ut som at hadde det vært bittelitt mer kraft hadde fremhjulet gått opp,at den er på den kraftgrensa der og det er uten bruk av clutch kun rask giring og max gass. Når du i tillegg tenker på at jeg veier 122kg uten klær er ikke det så værst egentlig syns jeg happy Jeg må nok slanke meg en del for å kunne oppleve bakhjulskjøring :p

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

22. februar 2010 13:47:50

Hmm, jeg er nok sånn ca 35kg lettere enn deg. I tillegg har jeg satt på effektanlegg (flere kg lettere), byttet til Irridium plugg og modifisert luftfilteret, som nok også gir noen hk ekstra. Men jeg er inngen bakhjulsfanatiker. Bakhjulskjøringa er mest ufrivillig. Men breisladd og små hopp over bakketoppene er gøy. Det sliter nok også litt dekk...

http://www.youtube.com/watch?v=gnlLuyCaGIo&feature=fvw

Hilz1

Geir

Martin Seterosten
928
gulsvik
Østlandet

24. februar 2010 23:36:10

Hmm, jeg er nok sånn ca 35kg lettere enn deg. I tillegg har jeg satt på effektanlegg (flere kg lettere), byttet til Irridium plugg og modifisert luftfilteret, som nok også gir noen hk ekstra. Men jeg er inngen bakhjulsfanatiker. Bakhjulskjøringa er mest ufrivillig. Men breisladd og små hopp over bakketoppene er gøy. Det sliter nok også litt dekk...

http://www.youtube.com/watch?v=gnlLuyCaGIo&feature=fvw

Hilz1

Geir

Er det med XT600E du mener eller XT660Z tenere ? (som du får ufrivillig bakhjulskjøring med)

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

27. februar 2010 15:02:45

Det er med Tenere'en. Jeg har frisket opp motoren litt med annet luftfilter og eksos. Dessuten har jeg satt på 48 tenners drev bak i stedet for det originale med 45 tenner. Nå må jeg understreke at dette ikke er gjort for at jeg skal bøllekjøre med forhjulet oppe i lufta. Grunnen er at jeg merket at jeg måtte bruke clutchen for mye på klatreetapper og trange skogsveier. Sykkelen har nå mere bunndrag, men egner seg ikke for Autobahn kjøring. Men der er det jo ingen med offroadsykkel som gidder alikevel...

Geir

Flemming Gammelager
899
Sarpsborg
Østlandet

27. februar 2010 20:20:33

Hei Geir har maken til sykkelen din , Hvilket luft filter er det du har DNA eller K&N ? ser også at Touratec har kommet med et Foam filter + Off the road har også ett .Lurer også på å kjøpe Kev`s fuel mod . kjører med original eksos .

Edited: 27. februar 2010 20:21:08

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

27. februar 2010 21:37:15


Hei. jeg kjører original luftfilter med snorkel om vinteren, og med K & N filter uten luftfiltersnorkel (kjøp ferdig eller kapp av selv) om sommeren fra http://www.off-the-road.de/. For ikke å risikere ising, beholder jeg original oppsett når været er kaldt. Jeg har også satt på Leo Vince anlegg fra http://www.sps.no/. Når det blir varmeere i været skal jeg sette på Kev's fuel mod. Den lurer luft sensoren sånn at motoren tror det er kaldere ute = fetere bensin/luft blanding = noen HK ekstra. De var utsolgt bypass krets for sensoren sist jeg spurte, men de har kanskje fått inn flere? Skum (foam) filteret gir ingen effektøkning med mindre du skal kjøre langtur på støvete veier i Afrika. Original eksosen er svinetung på Tenere'en. Den er en diger klump med både potte og katalysator integrert i en del. Det er noen HK og mange kilo spart på å bytte den.

God tur

Hilz1

Geir