Home / Forum / Teknisk / går kun over 2000rpm med choke på

går kun over 2000rpm med choke på

You need to be a registered OTC member to get access to the forums. You can register here

Author Message

Martin Seterosten
928
gulsvik
Østlandet

14. mars 2010 14:00:15

XTn nøler når jeg gir på, går bare på tomgang eller opp til 2000rpm cirka da dør den ut som om den går bensintom, men slipper jeg gassen fort så fortsetter den å gå på tomgang igjen. Hadde dette problemet en gang sommeren 2009 etter å ha steila for første gang så jeg antok at det var rusk i bensintanken som hadde kommet seg ned i forgasseren og da ble det ordnet ved å ta en enkel drenering av forgasseren. Det samme skjedde igjen samme dag jeg parkerte sykkeln i høst.

Men nå fant jeg ut at med choken på så forsvinner problemet 100%, hva er forskjell på chok på og av som gjør at den klarer å få turtall? Og er det logisk at det kan være bare et rusk som stenger for en dyse? Syns det er litt rart at hvis det er rusk i en dyse at det rusket skal forsvinne bare ved å drenere bensina.

Geir Juklestad
153
Oslo
Østlandet

14. mars 2010 20:57:22

hva slags XT har du? gamle xt'er har større dyser enn nye PGA avgasskrav. Nyere XT'er går veldig magert og må ha choke når de er kalde. Choken struper igjen luftinnsuget sånn at forgasseren får fetere luft/bensin blanding. Hvis sykkelen din kun går på choke kan det være ett eller annet rusk og rask i forgasseren, eller at forgassertrinn nr. 2 (vakumstyrt) ikke slår inn. Det kan f.eks være fordi at vakum membranet eller vakumslangen har sprekk. Det er litt vanskelig å feilsøke sånt, da det kan være flere ting. begynn med det enkle og billige før du gjør noe med forgasseren.

Ny plugg/ pluggkabel
Ny bensin
Forgasserrens i innsuget.
Nytt/renset luftfilter

Jeg hadde skikkelig strev med å få min tidligere TTR 600 til å gå jevnt, men fikk det til til slutt. Den har samme forgasser som XT'en. Jeg har skrevet litt om det her fra tidligere forum inlegg:


1. Mere luft og bensin inn i forgasseren (ca 100,-) http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/forgasserdyse

2. Dynojet sett, Mere konsiske forgasserdyser og høyere løft på forgassermembran(ca 700,-)
http://www.otc-mc.org/nor/Mekketips/Dynojet

3. Bytte fra skumfilter til K&N luftfilter med mere luftgjennomgang (500-900,-) : http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=YA-6090 eller http://www.mc-artikler.no/s/ Beskrivelse på tysk: http://www.xt600.de/xt_werkstatt/+schraubertipps/-luftfilter/index.htm#

4. Kappe av original lyddemperinnsats ca. 1 cm og bor større huller i gnistfanger (gratis). Se pos. 12 på tegningen litte nede på siden:
http://www.xt600.de/xt_werkstatt/_special/-special-auspuff/index.htm


Lykke til

Geir

Magne Vingsand
229
Olderdalen
Midtnorge

14. mars 2010 21:19:50

XTn nøler når jeg gir på, går bare på tomgang eller opp til 2000rpm
Sjekk at det lille chokestempelet virkelig går tilbake når du slår av choken. Kan henge fast inne i hullet. Hadde dette problemet på min XTZ, inntil jeg fikk tatt den ut og renset skikkelig (forutsatt at vi har lik gasser).

Martin Seterosten
928
gulsvik
Østlandet

15. mars 2010 17:08:59

Det er en 2001 XT600E

Drenerte forgasseren, bare la slangen inn i en flaske og skrudde ut dreneringsskruen, lot det renne ut cirka 2dl bensin. Dette hjalp, jeg skjønner ikke helt hva som kan ha vært feil men det må ha vært enten vann eller luft eller noe rusk i bensinen som lå inni forgasseren da? Det har som sagt skjedd kun 1 gang før og da kom det etter at jeg for første gang prøvde å steile med den, men denne gangen hadde jeg ikke gjort noe spesielt bortsett fra at det kanskje var en høstdag, det skjedde faktisk samme dag jeg satt den fra meg før vinteren så jeg lot den stå slik i vinter.

Remi Hansen
923
Vestby
Østlandet

21. mars 2010 00:33:32

Sjekk om gummimoffa som går inn på gassern er hel...kanskje den er sprekt eller morken da drar den falsk luft..